امروز شنبه 8 ارديبهشت 1403

گزیده ای از بیانات ریاست محترم جمهور در مراسم اختتامیه بیست و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی

ریاست محترم جمهور "در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره بین المللی خوارزمی مورخ 1396/12/05" مطالبی به شرح ذیل بیان فرمودند:

- باید دانشگاه علاوه بر پژوهش محوری، در راستای حل مشکلات جامعه از جمله معضل اشتغال، کار آفرین باشد و آن دانشگاهی امتیاز دارد که همه فارغ التحصیلان آن پس از 2 سال بیکار نباشند. جذب دانشجو و دروس دانشگاهی، هنگامی که منجر به تولید کار و اشتغال در جامعه نشود، ایراد دارد.

- باید سازمان برنامه و بودجه در سال های آینده، بودجه دانشگاه ها را بر مبنای کارآفرینی آنها اختصاص دهد.
- باید معیار دانشگاه خوب، کارآفرینی باشد.

- باید دولت محیط لازم را برای پیشرفت ایجاد کند و اگر می خواهیم کشوری پیشرفته در علم و فناوری باشیم، باید محیط علمی برای پژوهش آزاد باشد.

- باید اساتید در دانشگاه ها بتوانند نظرات خود را آزادانه بیان کنند؛ البته این به معنای آن نیست که بخواهند در دانشگاه مسائل سیاسی را ترویج کنند، چرا که محل ترویج مسائل سیاسی کلاس درس و دانشگاه نبوده بلکه احزاب است. باید استاد از لحاظ علمی آزاد باشد و هر نظری که به آن رسیده را در تمامی علوم چه حقوق، جامعه شناسی، علوم سیاسی و... عالمانه و آزادانه بیان کند. اگر استادی دربیان نظر خود مجبور شد سانسور کند، مشخص می شود که در شیوه های خود مشکل داریم.

- نباید هدف پژوهش را از ابتدا تعیین کنیم. باید در رابطه با یک نظریه، فرضیه و چارچوبی که مطرح می شود، تحقیق لازم صورت گیرد تا نتیجه مشخص شود، نه اینکه از قبل هدف یک پژوهش مشخص باشد.

- باید دولت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دانشگاه ها، مجلس و دستگاه قضایی دست به دست هم داده و محیط مناسب را برای انجام پژوهش و آزادی در علم در دانشگاه ها بوجود آورند، اگر اینطور شد، پیشرفت در کشور، تحریک و سرعت می یابد.

- اگر دانشجویی می خواهد در سمینار های خارج از کشور حضور پیدا کند، نباید قبل و بعد از حضور، او را مورد سوال و جواب قرار دهیم؛ چرا که در دنیای علم این حرف ها وجود ندارد و باید در رشته های تخصصی بتوانیم با دنیا تعامل کنیم؛ این بسیار نادرست است که به اساتید و پژوهشگران مشکوک باشیم. اساتید، دانشجویان و پژوهشگران ما به دین، فرهنگ، کشور و آینده ملت خود علاقه مند هستند و باید سختگیری های بی جا از مسیر فعالیت آنها رود.

- اگر با دنیا و مراکز تحقیقاتی جهان تعامل خوبی داشته باشیم و پروژه های مشترک را تعریف و به نتیجه برسانیم سریع تر به اهداف خود دست پیدا خواهیم کرد. باید از آنچه که دنیا به آن رسیده، استفاده کرده و آن مسیر را ادامه خواهیم داد.

- باید در تحقیق ها و پژوهش ها، مشکلات روز کشور را مد نظر قرار دهیم.

- باید در تحقیق و پژوهش، مرز علم و دانش افراد مشخص و برای پژوهش در موارد خاص، زمینه آن فراهم شود تا به اکتشافات و اختراعات مهم دست پیدا کنیم.

- تا کنون تاکید بر این بوده که دانشگاه باید پژوهش محور باشد و بتواند علم جدیدی را در اختیار بگذارد. دانشگاه نقال علوم گذشته نیست، بلکه برای خلاقیت و ابداع است؛ چرا که باید علم، ما را به سخن، تحقیق، نتیجه و ابداعی جدید و نو برساند.