امروز دوشنبه 10 ارديبهشت 1403

گزارش شرکت در سمینار تخصصی «فناوری های نوین در مدیریت آب کشاورزی همراه با ارائه تجارب بین المللی»

جمعی از دانشجویان گروه علوم و مهندسی آب مرکز آموزش عالی کاشمر به همراه اعضای محترم هیات علمی گروه، در سمینار تخصصی «فناوری­های نوین در مدیریت آب کشاورزی همراه با ارائه تجارب بین المللی» که در تاریخ 11 آذرماه در محل سالن همایش­های مرکز آموزش جهاد کشاورزی خراسان رضوی برگزار شد، شرکت نمودند. در این نشست تخصصی که با سخنرانی دکتر پولاد کریمی، پژوهشگر موسسه آب IHE دانشگاه دلف هلند آغاز شد، دکتر امین علیزاده استاد گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر فاطمی معاونت آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی، مهندس دوزنده و جمعی از اعضای هیات علمی سازمان تحقیقات کشاورزی خراسان رضوی و کشاورزان نمونه نیز حضور داشتند. محوریت سخنرانی دکتر کریمی در این نشست پیرامون استفاده از فناوری سنجش از دور و استفاده از پهبادها و تصاویر ماهواره­ای در مدیریت اراضی کشاورزی بود. محقق موسسه آب دانشگاه هلند در صحبت­های خود بر این موضوع تأکید داشت که امروزه با استفاده از تصاویر ماهواره­ای و پهبادهای موجود می­توان به راحتی مسائل و مشکلات موجود در مزارع وسیع کشاورزی از جمله وجود آفات و بیماری­ها، تعیین نیاز آبی محصولات زراعی و ... را پایش نمود. وی در ادامه صحبت­های خود بر لزوم همکاری بخش­های اجرایی با پیکره تحقیقاتی جامعه یعنی دانشگاه­ها اشاره نمودند. در پایان سخنرانی دکتر کریمی پنل تخصصی پرسش و پاسخ به سئوالات حاضرین در سمینار با حضور دکتر امین علیزاده، دکتر پولاد کریمی و دکتر فاطمی شکل گرفت. از موضوعات جالب مورد بحث در این پنل، نقش و رسالت جامعه دانشگاهی در برابر کشاورزان و بالعکس رسالت کشاورزان در برابر جامعه دانشگاهی بود. در این خصوص دکتر امین علیزاده به این موضوع اشاره داشتند که جامعه کشاورزی به دانشگاهیان اعتماد ندارند و مسائل و مشکلات خود را به دانشگاه منتقل نمی­نمایند. ایشان در ادامه صحبت­های خود اشاره به این مطلب داشتند که با وجود گذشت بیش از 40 سال خدمت ایشان در دانشگاه، هنوز یک کشاورز جهت حل مشکلات خود به دانشگاه مراجعه نکرده است در صورتی که در کشورهای اروپایی و امریکا لزوم تشکیل و شکل­گیری دانشکده­های کشاورزی بر مبنای پاسخ به سئوالات و مشکلات کشاورزان بود. ایشان خاطر نشان کردند که در کشورهای غربی هیچگونه حجابی بین کشاورز، دانشگاه و بدنه اجرایی و سازمان­های دولتی وجود ندارد. به عبارتی همه سازمان­ها در کنار هم و همسو با یکدیگر در جهت رفع مشکلات تلاش می­نمایند. از طرفی خود کشاورزان نیز حاضرند برای برطرف شدن مشکلات خود هزینه نمایند. البته هزینه کردن آن­ها در مقابل پاسخ دانشگاه به مشکلات آنهاست. ایشان در ادمه صحبت­های خود به این موضوع اشاره داشتند که در کشور ما دانشگاه­ها به صورت جزیره­ای عمل کرده و تحقیقات آن­ها در همان دانشگاه دفن می­گردد. دکتر امین علیزاده با انتقاد از این موضوع که از بین تمام پایان­های دانشجویی در مقاطع تحصیلات تکمیلی یک نمونه هم کاربردی نبوده و نتوانسته مشکلی از جامعه کشاورزی حل کند، بیان کردند که آیین­نامه­های ارتقاء اعضای هیات علمی دانشگاه­ها نیز به این مشکلات دامن زده­اند.

بعد از سخنان دکتر علیزاده، نماینده کشاورزان حاضر در جلسه گلایه­ای را مبنی بر این که دانشگاه بستر مناسب برای حضور کشاورزان در دانشگاه را فراهم نکرده است، را بیان نمود.

در پایان این سمینار دکتر میثم مجیدی عضو هیات علمی مرکز آموزش عالی کاشمر و دبیر برگزاری سمینار، ضمن تشکر از حضور دکتر امین علیزاده و دکتر پولاد کریمی در این نشست، به نقش پویای نخبگان در حل مشکلات و معضلات جامعه اشاره نمودند. دکتر مجیدی دانشگاه­ها را محور تحولات در هر منطقه دانستند و اظهار داشتند که مرکز آموزش عالی کاشمر نیز با رویکرد توسعه پایدار در منطقه ترشیز، از هیچ تلاشی در جهت رفع مشکلات و معضلات منطقه ترشیز دریغ نخواهد کرد.