امروز شنبه 8 ارديبهشت 1403

همزمان با هفته پژوهش و فناوری، کارگاه آموزشی “آشنایی” با لینوکس برگزار شد

همزمان با هفته پژوهش و فناوری کارگاه آموزشی “آشنایی با لینوکس”  به همت مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز و با همکاری امور آموزشی و پژوهشی مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر مهندس اصلاحی در این کارگاه آموزشی که به صورت مجازی برگزار شد، طی سخنانی با اشاره به اینکه لینوکس یک سیستم عامل منبع‌باز (Open-Source) است؛ گفت: سیستم عامل، نرم افزاری است که مستقیماً سخت‌افزار و منابع سیستم را مانند پردازنده و حافظه ذخیره‌سازی مدیریت می‌کند.

وی با بیان اینکه در اصل سیستم عامل، واسط برنامه‌ها و سخت افزار می‌باشد و ارتباطات بین تمام نرم‌افزارهای شما و منابع فیزیکی را برقرار می‌کند؛ گفت: استفاده از هیچ رایانه یا دستگاه موبایلی بدون داشتن سیستم عامل امکان پذیر نیست و مهمترین انواع سیستم عامل‌ها عبارت از لینوکس، ویندوز، mac، اندروید، IOS و .. است.

اصلاحی در ادامه با اشاره به اینکه لینوکس یکی از نسخه‌های محبوب سیستم عامل یونیکس است؛ گفت: این سیستم عامل منبع‌باز است و کد منبع آن به طور آزاد در دسترس است و استفاده از آن  رایگان می‌باشد.

وی افزود: هر سیستم عامل مبتنی بر لینوکس از هسته لینوکس تشکیل شده است که ارتباط بین اجزای سخت‌افزاری و برنامه‌های نرم‌افزاری را برقرار می‌کند.

وی همچنین به بیان معماری سیستم عامل لینوکس و دستورات پایه‌ی خط فرمان لینوکس پرداخت.