امروز يكشنبه 9 ارديبهشت 1403

همتی در نشست هم اندیشی دانشگاهها و مر اکز آموزش عالی کاشمر: نگاه مسئله محوری دانشگاه ها، یک نقطه قوت در موضوع استقرار مدیریت سبز است

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی صبح امروز در نشست هم اندیشی مدیریت سبز دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی شهرستان کاشمر گفت:پیاده سازی اصول مدیریت سبز درجامعه بدون همراهی تخصص دانشگاه ها امکان پذیر نیست.

به گزارش روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی، تورج همتی دراین نشست که به منظور هم اندیشی در خصوص حل مشکلات محیط زیستی منطقه و درراستای ضرورت حرکت یکپارچه مراکز آموزش عالی و سایر مراکز و نهادهای مرتبط با هدف توسعه پایدار و با حضور فرمانداران شهرستانهای کاشمر،بردسکن و خلیل آباد و روسای دانشگاههای آزاد،پیام نور وجهاد دانشگاهی این شهرستان و نیزروسای ادارات محیط زیست،آموزش پرورش؛منابع طبیعی ، مراکز بهداشت و فعالان محیط زیستی برگزار شد، ضمن اشاره به اینکه دانشگاه ها بستر ساز همه مباحث توسعه ای در کشور هستند، طرح معضلات زیست محیطی در جمع دانشجویان را یک فرصت مغتنم برشمرد و افزود: نظام مدیریت سبز در ایران رویکردی است بر مبنای محیط زیست محوری و نگاه بهینه سازی در مدیریت مصرف مجموعه ای چند وجهی از مباحث مختلف محیط زیست درجامعه است که خود رویکردی سیستمی به مسائل مرتبط با مدیریت مصرف انرژی دارد.

وی با اشاره به اینکه در قوانین برنامه ای کشور و در اسناد نظام به پیاده سازی رویکرد مدیریت سبز در جامعه تاکید شده است و بخش عمده آن طبق برنامه ها می بایست در دولت پیاده سازی شود گفت: برای ادامه راه در موضوع استقرار نظام مدیریت سبز ، نیازمند همراهی دانشگاه ها و سرمایه های ارزشمند آموزشی کشور هستیم.

همتی نگاه مسئله محوری دانشگاه ها را یک نقطه قوت در این خصوص دانست و افزود: حل همه بحران های حوزه حفاظت محیط زیست نیازمند برنامه ریزی استراتژیک است و اظهار امیدواری کرد که با نگاهی به گذشته ، شناخت وضعیت موجود و بهره مندی از پتانسیل علمی دانشگاه ها، برنامه ریزی اجرایی مناسب دراین مهم به سرانجام برسد.

وی به وضعیت کنونی محیط زیست کشور و جایگاه آن در جهان اشاراتی داشت و افزود: همه اقدامات و هزینه کردهای بخش دولتی باید منتج به افزایش کارایی و بهره وری شود که امروز درحوزه های مختلف همچون انرژی های تجدید پذیر،فسیلی و چرخه حیات یک خلأ به شمار می رود.

این مقام مسئول همچنین گفت: تدوین محتوای آموزشی و فرهنگ سازی نیز از مهمترین مباحث و اولویت های زیست محیطی است که نیاز به شناسایی طیف های مختلف مخاطبین و همراهان این حوزه داشته و به نوعی بدون بهره گیری از تخصص دانشگاهی چندان کارساز نخواهد بود.

تورج همتی موضوع بومی سازی استاندارد ها ،پیاده سازی مدل های منطقه ای برای مدیریت مصرف ،کادرسازی درسیستم های دولتی و آموزشی بر اساس اصول سیستماتیک و تدوین خط مشی و جمع آوری ایده های مختلف در راستای توانمند سازی کارکنان را از جمله اصول اجتناب ناپذیر درتحقق اهداف مورد انتظار در موضوع مدیریت سبز دانست.

گفتنی است درادامه این مراسم که با افتتاح نمایشگاه عکس محیط زیستی با عنوان"از عرش تا فرش " با حضور مسئولان مرتبط منطقه همراه بود، سالن همایش دکتر مسیح دانشور درمرکز آموزش عالی کاشمر نیز رسماً به بهره برداری رسید.