امروز دوشنبه 10 ارديبهشت 1403

پایگاه های اطلاعاتی

پایگاه های فارسی

پایگاههای پایان نامه

 

   1. ایرانداک – پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات – irandoc پایگاه گنج 

  در پایگاه گنج امكان جست‌وجو برای همه‌ی پژوهشگران و دانشجویان در پایان‌نامه‌ها، نشریات علمی داخلی، مقالات همایش‌ها، طرح‌های پژوهشی وگزارش‌های دولتی وجود دارد. همچنین پایگاه محققین و متخصصین کشور در اختیار عموم قرار گرفته است.

پایگاههای کنفرانس و سمینار

 

 1.  بانک مجامع علمی ایران – فهرست همایش ها و کنفرانس های پایگاه اطلاعات علمی (SID)    

بانک مجامع علمی ایران یکی از زیرمجموعه های پایگاه اطلاعات علمی است که دسترسی به چکیده و متن کامل مقالات ارائه شده در مجامع علمی معتبر، امکان جست‌وجوی مقالات به تفکیک نوع رویداد علمی برگزار شده، معرفی مجامع آتی کشور بر اساس ارکان، محورها و زمان‌های کلیدی، امکان جست‌وجوی مقالات به تفکیک گروه‌های تخصصی، امکان جست‌وجوی اسامی و عبارات کلیدی در میان مقالات، نویسندگان و برگزارکنندگان مجامع معتبر را میسر می‌سازد.

  2.  ایران کنفرانس – مرجع همایش های داخلی و خارجی                                            

ثبت و اطلاع‌رسانی همایش‌های دانشگاهی. ثبت و اطلاع‌رسانی سایر همایش‌ها در صورت تایید کیفیت علمی آن‌ها. امکان دریافت خبرنامه همایش‌ها برای علاقمندان به صورت انتخاب موضوعی همایش و بصورت تخصصی.

 3. پایگاه اطلاع رسانی رویدادهای علمی کشور                      

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای علمی کشور (Allconferences) با هدف ایجاد بستری مناسب جهت ارائه خدمات مفید اطلاع‌رسانی به مخاطبین و ذینفعان رویدادهای علمی کشور با همکاری مراکز علمی و دانشگاه‌ها ایجاد شده است. در این پایگاه سعی شده است اطلاعات کنفرانس‌های مختلف با جزئیات كامل بیان گردد تا راهنمای مناسبی برای برگزاركنندگان و شرکت کنندگان باشد. تا با هم‌اندیشی و در اختیار قراردادن اطلاعات علاوه بر جلوگیری از موازی کاری، زمینه مناسبی برای انتقال تجربیات در سطوح مختلف فراهم گردد.

 4. سامانه گردهمایی ها و همایش های ایران (ISC)                   

سامانه گردهمایی‌ها و همایش‌های ملی و بین‌المللی ایران، پایگاهی برای مدیریت متمرکز اطلاعات کنفرانس‌های علمی می‌باشد. در این پایگاه علاوه بر معرفی همایش‌ها، تمام فرایندهای مربوط به برگزاری همایش، از فراخوان، دریافت آثار، داوری تا تعریف کارگاه‌های آموزشی، ثبت‌نام و اعلام نتایح و داوری، همه به صورت آنلاین و مجازی انجام می‌شود.

 5. تقویم کنفرانس‌ها و همایش‌های 

این سایت توسط ناشر تخصصی کنفرانس‌های کشور مدیریت می‌شود. علاوه بر جست‌وجو، امکان مشاهده کنفرانس‌ها بر اساس حوزه موضوعی، کنفرانس‌های جاری، آتی، گذشته و ... نیز فراهم می‌باشد.

  6.  پایگاه اطلاع رسانی کنفرانس ها و همایش های علمی پژوهشی symposia

پایگاه سیمپوزیا یکی از زیر مجموعه‌های سیویلیکا می‌باشد و به منظور دسترسی سریع کاربران به کنفرانس‌های مورد نظر پیاده‌سازی شده است. کنفرانس‌ها و اطلاعات نمایش داده شده در این پایگاه، در واقع اطلاعات برگرفته شده از تقویم کنفرانس‌های کشور است که به صورت جداگانه و مستقل در این سایت به نمایش در می‌آید.

  7.  کنفرانس الرت -پایگاه اطلاع رسانی کنفرانس ها و همایش های ایران                            

پایگاه اطلاع‌رسانی رویدادهای علمی ایران "کنفرانس الرت"  با هدف اطلاع‌رسانی دقیق و هدفمند رویدادهای ایران به جامعه علمی کشور راه‌اندازی شده است. برخی از امکانات این وب‌سایت در این فاز: امکان ثبت/ویرایش رویداد، ثبت اخبار رویداد و ثبت فراخوان رویداد توسط دبیرخانه رویداد، امکان مشاهده رویدادها در وب‌سایت شما. عضویت در سایت و انتخاب گروه‌های مورد علاقه. معرفی رویداد به دوستان، قابلیت اشتراک‌گذاری رویداد در شبکه‌های اجتماعی، ارائه نسخه مخصوص موبایل، دسته‌بندی رویدادها در گروه‌های مختلف، جست‌وجوی پیشرفته در محتوای سایت، مشاهده مقالات علمی و آموزشی، مشاهده اخبار علمی و فناوری، مشاهده اخبار آزمون دکتری، مشاهده اخبار آزمون ارشد، دانلود دفترچه آزمون‌ها، اطلاع‌رسانی رویدادها از طریق شبکه‌های مجازی می‌باشد.

8. با همایش                          

مجموعه همایش نگار از سال 1392 اقدام به انتشار مقالات پژوهشگران در ژورنال‌های بین‌المللی نموده است. هدف از ایجاد سامانه : اول- تسهیل در روند چاپ مقالات و جلوگیری از سردرگمی پژوهشگر، دوم- ایجاد آگاهی بیشتر در پژوهشگران و جلوگیری از متضرر شدن ایشان. خدمات ارائه شده توسط این سامانه: ترجمه مقالات توسط دارالترجمه‌های رسمی با ضمانت پذیرش ترجمه توسط مجلات، ارسال مقالات دریافتی به مجلات انتخاب شده و انجام تمامی امور مالی مربوطه، دریافت پاسخ از مجلات و ارائه اطلاعات به کاربران در خصوص زمان و نحوه انتشار مقاله، پیگیری و تسریع در فرایند اعلام نتایج و انتشار مقالات می‌باشد.              

9.  بنیاد همایش            

مرکز بنیاد همایش با هدف ارائه خدمات مناسب و گسترده و استفاده از دانش روز در حوزه اطلاع‌رسانی کنفرانس‌ها ، همایش‌های ملی وبین‌المللی نشست‌های تخصصی فعالیت می‌نماید. این مرکز در راستاي معرفي توانمندي‌هاي علمی وپژوهشی كشور،‌ دانش فني و ارایه خدمات به شركت‌ها،‌ سازمان‌ها، پژوهشگران،دانشجویان و متخصصان داخلي،‌ با بهره‌گيري بیش از یک دهه تجربه موسسين ومحققین، توانسته است خود را به مجموعه‌اي پويا تبديل کند.       

پایگاههای مقالات

 

1. پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی - SID

مهمترین ویژگی و مزیت این پایگاه جامعیت و روزآمدی منابع موجود در آن بوده و بر این اساس خدمات خود را به صورت فراگیر و در بخش‌های مختلف به شرح ذیل به کاربران ارائه می‌دهد:

   - نمایه‌سازی مقالات نشریات علمی پژوهشی کشور که از طریق کمیسیون نشریات وزارت علوم تحقیقات و فناوری و کمیسیون نشریات وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی صاحب مجوز می‌شوند.

•   - نمایه‌سازی مقالات نشریات علمی دانشگاه آزاد اسلامی و نشریات علمی دانشگاه پیام‌نور

•   - دسترسی به چکیده و متن کامل مقالات به صورت رایگان

•   - ارائه اطلاعات هر نشریه در صفحه مجزا همراه با دسترسی به شماره‌های منتشر شده از سال 1379 به بعد

•   - امکان جست‌وجوی مقالات و نویسندگان بر اساس عنوان مقاله، نشریه و چکیده

•   - نمایه‌سازی چکیده مقالات محققان ایرانی در نشریات بین‌المللی

•   - معرفی و نمایه نشریات ایرانی نمایه شده در ISI

 2. سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران            

3. پرتال جامع علوم انسانی                       

پرتال جامع علوم انسانی به منظور ایجاد مرکزی برای دسترسی و هم‌افزایی فعالیت‌های علمی و پژوهشی در حوزه علوم انسانی با اهداف ذیل آغاز به کار نموده است: ایجاد بانک اطلاعات جامع و روزآمد مقالات، با دسترسی آسان، رویه یکسان و رفع محدودیت‌های شکلی، زمانی و سازمانی موجود. معرفی تخصصی پژوهشگران و اساتید در حوزه‌های تخصصی علوم انسانی جهت تقویت حقوق معنوی. فراهم نمودن بستری برای جریان‌سازی و مدیریت محتوای علوم انسانی جهت جلوگیری از تضییع منابع مادی و معنوی جامعه علمی کشور در روندهای تکراری و کلیشه‌ای کنونی. ایجاد زمینه مساعد برای بومی‌سازی علوم انسانی در کشور.    

4. مرکزمنطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم وفناوری      

تمام منابع فارسی شامل کتاب‌ها، نشریات، پایان‌نامه‌ها، اطلس‌ها و نقشه‌ها، اسناد، طرح‌های تحقیقاتی، پایگاه‌های تخصصی، چاپ و نشر کتاب و مجلات، برگزاری کارگاه‌ها و همایش‌های علمی در سطح داخل و منطقه‌ای و ....

5.  مقالات کتابخانه مجلس شورای اسلامی         

جستجوی کنابشناسی در کلیه منابع موجود در کتابخانه مجلس شورای اسلامی (آذرسا)، مشروح مذاکرات مجلس شورای اسلامی، مجلس شورای ملی و مجلس خبرگان رهبری، منابع دیجیتالی انتشارات کتابخانه، فصلنامه پیام بهارستان، نامه بهارستان، اسناد بهارستان و نشریات دیگر. اطلاعات کتابشناسی کتب چاپ سنگی، سربی و خطی (مشار) بانک اطلاعات موزه مجلس شورای اسلامی        

6. کتابخانه تبیان       

کتابخانه دیجیتالی تبیان منابع رایگان خود را در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی ارائه می‌دهد. اتصال به پایگاه کنسرسیوم محتوای ملی، قابلیت تطبیق و تبادل متادیتا با سایر پایگاه‌ها براساس استانداردها و حرکت بین مدارک مرتبط از طریق مستند مشاهیر و موضوعی از دیگر ویژگی‌های برجسته کتابخانه دیجیتالی تبیان است. همچنین از مهم‌ترین خدماتی که در کتابخانه دیجیتالی تبیان به کاربران ارائه می‌شود می‌توان به «پرسش از کتابدار»، «ارسال منابع توسط کاربران»، «فیش‌برداری و یادداشت‌برداری»، «نقد و بررسی منبع توسط کاربر»، «مرور الفبایی منابع»، «اشتراک‌گذاری منابع با کاربران»، «کتابخانه شخصی با قابلیت‌های مدیریت و سازماندهی منابع ارسالی و مورد علاقه» نیز اشاره کرد.

  7. ایرانداک - پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات - Irandoc پایگاه گنج

در پایگاه گنج امكان جست‌وجو برای همه‌ی پژوهشگران و دانشجویان در پایان‌نامه‌ها، نشریات علمی داخلی، مقالات همایش‌ها، طرح‌های پژوهشی وگزارش‌های دولتی وجود دارد. همچنین پایگاه محققین و متخصصین کشور در اختیار عموم قرار گرفته است.   

 8. علم‌نت - elmnet

علم‌نت یک جویشگر علمی فارسی است که با رویکردی شبیه به گوگل اسکالر و با تمرکز بر اسناد علمی فارسی طراحی شده است. این جویشگر سایت‌های نمایه‌کننده اسناد علمی مانند مگیران، نورمگز، SID.ir، ensani.ir، سیویلیکا، ایرانداک و همچنین سایت‌های اصلی نشریات علمی پژوهشی را ایندکس کرده و در قالب یک جویشگر تخصصی و یکپارچه در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهد.      

     

پایگاههای کتاب

 

  1. خانه کتاب          

مشخصات كتاب‌شناختي تمام كتاب‌هايي كه در كشور منتشر مي‌شود، به انضمام معرفي كوتاه، تصوير روي جلد و نيز تصوير صفحات نخستين هر كتاب (تا قبل از متن اصلي)، دو روز پس از اخذ مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در اين پايگاه ثبت مي‌گردد. اطلاعات و راه‌های دسترسي به ناشران فعال كشور نيز در همين پايگاه قابل دستيابي است. علاوه بر اطلاعات كتاب‎ها و ناشران، مجموعه‌ای از بانک‌های اطلاعاتی حوزه كتاب نيز در اين موسسه توليد مي‌شود كه از طريق اين پايگاه قابل دستيابي است. اين بانک‌ها عبارتند از: «بانك نسخه‌هاي خطي ايران و برخي كتابخانه‎هاي جهان»، «كتابفروشي‌ها»، «چاپخانه‌ها»، «اهل قلم»، «كاغذفروشی‌ها»، «ليتوگرافي‎‎ها»، «صحافي‌ها»، «مراكز پخش كتاب»، «تصويرگران»، «طراحان گرافيست»، «ناشران الكترونيك»، «نمايندگان ناشران خارجي».

 2. پایگاه اطلاع رسانی کتابخانه های ایران         

با توجه به ضرورت ارائه يكجای اطلاعات كتابخانه‌هاي ايران در شبكه جهاني اينترنت براي دسترسي سريع محققان به اين اطلاعات، راه‌اندازی «پايگاه اطلاع‌رسانى كتابخانه‌های ايران (Lib.ir)»، تلاشی در حد توان براي ایجاد بستری مناسب در مسير دست يازيدن به اهداف ياد شده است. دسترسي كاربران به اطلاعات كتابخانه‌های تخصصى، دانشگاهي و عمومي كشور و آشنايي دانش‌پژوهان با كتابخانه‌ها و خدمات مختلف آن‌ها و عرضه مجموعه اطلاعاتي كه در شناخت كتابخانه‌ها مؤثرند، از جمله اهداف اين پايگاه به شمار مي‌رود.

3. سامان -سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور

این سامانه ، به عنوان شبکه جامع کتابخانه های عمومی کشور، امکان امانت، عضویت، و جستجو در کلیه کتابخانه های موجود در شبکه را برای کاربران خود به سهولت فراهم می کند. در حال حاضر 2080 کتابخانه از سراسر کشور به این سامانه یکپارچه متصل شده اند و فرایند اتصال سایر کتابخانه ها به صورت گام به گام و به موازات توسعه و بهبود سامانه پیش می رود. با عضویت در یک کتابخانه از کلیه کتابخانه های سراسر کشور که به این سامانه متصل می باشند  می توانید خدمات دریافت کنید.

4. گنجینه کتاب نوسا        

این امکان را به جست‌وجوگران کتاب می‌دهد که با سرعت زیاد به دنبال کتاب مورد نظر خود در یک پایگاه اطلاعات مرجع کتاب بگردند و پس از یافتن آن چهار امکان مهم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. ملاحظه اطلاعات کامل و دقیق آن از مراجع اصلی فهرست‌نویسی کتاب نظیر کتابخانه ملی ایران، ملاحظه موجودی کتاب در کتابخانه‌های عضو شبکه سیمرغ، ملاحظه اطلاعات دیجیتال کتاب مانند عکس روی جلد و معرفی کتاب که توسط ناشر در اختیار شرکت نوسا قرار گرفته است، ملاحظه صفحه اختصاصی ناشرین فعال در پروژه NOSABooks که شامل اطلاعات تمامی کتاب‌های ناشر به شکل طبقه‌بندی شده است. به این ترتیب دوستداران کتاب می‌توانند کلیه کتاب‌ها را به دقیق‌ترین شکل جستجو کنند، در صورت تمایل آن‌را از ناشر کتاب و یا از هر کتابخانه‌ای که دسترسی بهتری به آن دارند تهیه کنند. امکان تهیه کتاب‌هایی که دیگر چاپ نمی‌شوند و فقط در کتابخانه‌ها موجودند یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد NOSABooks است.      

5. گنجور       

مجموعه‌ای تحت وب از آثار سخن سرایان پارسی‌گو است که با استفاده از آن می‌توان ضمن مرور به تفکیک نام شاعر و نام آثار او، در بین آثار جستجو کرد.

6.  پایگاه خبری شاعر             

پایگاه خبری شاعر  خانه شاعران ایران در حوزه  شعر، داستان ، زبان و ادبیات فارسی  از سال 1382 در جهت  نشر آثار شاعران و نویسندگان  فارسی زبان  شروع به فعالیت کرده است.       

 7. کتابخانه دیجیتالی تبیان                 

کتابخانه دیجیتالی تبیان بیش از 100.000 منبع خود را در سه زبان فارسی، عربی و انگلیسی به صورت رایگان به کاربران ارائه می‌دهد. مهم‌ترین خدماتی که در کتابخانه دیجیتالی تبیان به کاربران ارائه می‌شود عبارتند از «پرسش از کتابدار»، «ارسال منابع توسط کاربران»، «فیش‌برداری و یادداشت‌برداری»، «نقد و بررسی منبع توسط کاربر»، «مرور الفبایی منابع»، «اشتراک‌گذاری منابع با کاربران»، «کتابخانه شخصی با قابلیت‌های مدیریت و سازماندهی منابع ارسالی و مورد علاقه»، همچنین کاربران از طریق انواع وسایل ارتباطی از جمله تلفن همراه، تبلت و تلویزیون‌های هوشمند می‌توانند به‌راحتی از خدمات و منابع کتابخانه استفاده نمایند    

8.  کتابخانه مجازی تک کتاب                   

دانلود کتاب الکترونیک فارسی. مقالات جدید دانشگاهی و مقالات علمی

9.  نوار          

مرجع خرید و دانلود رایگان کتاب‌های صوتی فارسی در موضوعات تاریخ و جامعه‌شناسی، داستان و رمان ایرانی و خارجی، روان‌شناسی و خودشناسی و... - کتاب‌های صوتی به سایر زبان‌ها          

 10.فیدیبو        

فيديبو اولين سامانه multi-platform توليد و توزيع كتاب الكترونيك در خاورميانه است كه مبتني بر استانداردهاي جهاني صنعت نشر و با رعايت كامل قانون جهاني كپي رايت طراحي و اجرا شده است. در واقع این سایت یک فروشگاه کتاب الکترونیک است. دانلود رایگان، دانلود کتاب های الکترونیک در موضوعات ادبیات، سیاست و جامعه، کسب و کار، گذشته و تاریخ و...در زبان های فارسی و انگلیسی

11. سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران