امروز سه شنبه 29 اسفند 1402

معرفی رشته کامپیوتر

مهندسی کامپیوتر
"انسان باید بیندیشد ولی ماشین باید کار کند." این شعار متخصصان کامپیوتر است،‌ متخصصانی که با پیشرفت و توسعه کامپیوتر توانسته‌اند مغز و عضلات انسان را از اشتغالات تکراری و پیش‌پا افتاده نجات بخشند و او را در رفع مشکلات و مسایل یاری دهند تا جایی که در کشورهای صنعتی و پیشرفته، کامپیوتر در زندگی افراد حضوری اجتناب‌ناپذیر دارد.به همین دلیل رشته مهندسی کامپیوتر که به طراحی و ساخت اجزای مختلف کامپیوتر می‌پردازد،‌ از اهمیت بسیاری برخودار است. این رشته در کشور ما نیز اهمیت بسیار داشته و تا مقطع دکتری تدریس می‌شود.مهندسی‌ کامپیوتر در مقطع‌ کارشناسی‌ دارای‌ چهار گرایش‌ معماری سیستم های کامپیوتری (سخت‌افزار) ، نرم‌افزار، فناوری اطلاعات و رایانش امن می باشد.

گرایش سخت افزار

هر کامپیوتر دارای دو جزء متفاوت سخت افزار و نرم افزار است که در این میان سخت افزار جزء فیزیکی کامپیوتر بوده و شامل صفحه کلید، صفحه نمایش، چاپگر و دیسک‌ها می‌شود. اجزای فیزیکی و قابل لمس کامپیوتر مانند مدارها و بردهای الکترونیکی، سخت افزار نامیده می‌شود. مهم ترین واحد سخت افزار در مقطع لیسانس به مطالعه و بررسی طراحی سخت افزاری، کنترل سخت افزاری و شبکه های کامپیوتری می‌پردازد. برای مثال یک مهندس سخت افزار می‌تواند به طراحی بخش های سخت افزاری کامپیوتر شامل پردازش گر مرکزی (CPU) ، پورت های ورودی و خروجی و سیستم‌ها و مدارات جانبی بپردازد، مباحث درسی در رشته ی سخت افزار به مطالب درسی در رشته ی مهندسی برق و الکترونیک نزدیک می باشد.
 
 
گرایش نرم افزار
نرم افزار جزء غیر قابل لمس کامپیوتر است. برنامه‌ها و داده هایی است که به کامپیوتر فرمان می‌دهند که چه عملی را انجام دهد. نرم افزار در حقیقت روح و جان کامپیوتر است که به سخت افزار هویت می‌بخشد و اصولا به برنامه ای گفته می‌شود که برای به کارگیری سخت افزار ساخته شده باشد. نرم افزار‌ها را می‌توان به دو رده ی کلی دسته بندی کرد که عبارت اند از: نرم افزارهای سیستمی و نرم افزارهای کاربردی. نرم افزارهای کاربردی، برنامه هایی هستند که کاربر، یا خود آن‌ها را می‌نویسد یا شرکت های نرم افزاری آن‌ها را تهیه کرده و برای فروش عرضه می‌کنند. این گونه برنامه‌ها معمولا عمومیت برنامه های سیستم را نداشته و برای زمینه های مختلف مهندسی، علمی، تجاری، آموزشی، تفریحی و یا طراحی نوشته می‌شوند.
گرایش فناوري اطلاعات
بخش مهندسي فناوري اطلاعات (IT) يکي از جديدترين و به‌روزترين رشته ها مي باشد. اين بخش با توجه به نفوذ روز افزون فناوري اطلاعات در همه ابعاد زندگي بشر و احساس نياز مبرم کشور به فارغ التحصيلان آن، با هدف آموزش و تعليم دانشجويان و انجام تحقيقات گسترده و روزآمد در حوزه پر رونق و پوياي فناوري اطلاعات و ارتباطات (ICT) تشکيل شده است. يکي از اهدافي که از ابتدا حين طراحي اوليه برنامه درسي، و پس از آن در به روز رساني‌هاي سالانه اين رشته همواره مد نظر بوده است اين است که فارغ التحصيلان آن قابليت‌هايي را بدست آورند که بتوانند نياز بازار کار داخلي را در پروژه‌هايي نظير برنامه‌هاي جامع فناوري اطلاعات در بنگاه‌ها و سازمان‌ها،پروژه‌هاي حوزه خدمات الکترونيکي ،پياده‌سازي سيستم‌هاي مديريت دانش و مراکز داده و... برطرف نمايند.

نکته بسیار مهم:
دانشجوياني که وارد رشته مهندسي کامپوتر مي­شوند بايد پيش زمينه رياضي قوي، خصوصا در رياضيات گسسته و آمار و احتمال داشته باشند. بنابراین اگر در دانشگاه به دنبال رفاه و آسايش مي گرديد و از تکاليف و پروژه هاي درسي پي در پي واهمه داريد، بهتر است دور اين رشته خط بکشيد.