امروز سه شنبه 29 اسفند 1402

معرفی رشته مهندسی آب

معرفی رشته علوم و مهندسی آب      

اگر به برخی از خبرها و آمار آب­های شیرین توجه کنید و به عواقب خطرناک خشکسالی و خسارت­های جبران ناپذیر آن فکر کنید آنچه از تعجب شما می­کاهد و به ارزش اسم این رشته می­افزاید همان برخورد مهندس با آب، این ماده حیات بخش است. محدودیت منابع، نیاز روزافزون و افزایش جمعیت برای مهندسی کردن در حوزه آب آنقدر ارزشمند و ضروری است که نیازی به دلیل و برهان ندارد. برای تأمین نیروی انسانی متعهد و متخصص در رشته علوم و مهندسی آب و به منظور نیل به خودکفایی در زمینه آبیاری و زهکشی لازم است متخصصینی تربیت شوند که بتوانند با استفاده از دانش و تجربیات خود در توسعه و رشد اقتصادی کشور از طریق بالا بردن راندمان استفاده از منابع آب و خاک دخالت کرده و در امور تحقیقات و آموزش و برنامه­ریزی و طراحی و زهکشی نیز خدمت نمایند. هدف دوره تربیت کارشناسان کارآموزی است که بتوانند علاوه بر عهده­دار شدن مسوولیت در رشته­های آبیاری و امور آب کشور در برنامه­ریزی و آموزش علوم آبیاری و زهکشی منشأ خدمات شایسته باشند. طول این دوره 4 سال است که طی آن دانشجویان با فراگرفتن 22 درس عمومی، 24 واحد دروس علوم پایه، 59 واحد دروس تخصصی رشته، 24-15 واحد دروس تخصصی خوشه، 14-5 واحد دروس انتخابی و 6 واحد کارورزی، به همراه کارهای عملی و آزمایشگاهی، در مجموع 140 واحد درسی را می­گذرانند.

صنعت و بازار کار   

فارغ التحصیلان این رشته می­توانند در وزارت کشاورزی و امور آب سازمان­های آب منطقه­ای وزارت نیرو، واحد آب وزارت جهاد کشاورزی و شرکت­های پیمانکار و مهندسین مشاور به کار اشتغال ورزند. البته فارغ التحصیلان این رشته با توجه به واحدهای گذرانده شده می­توانند در زمینه­های دیگر مثل نقشه­برداری، محلسبه آب­های روان و سیل ناشی از بارندگی، طراحی و احداث سیل بندها، حفاظت آب و خاک در مقابل فرسایش، طراحی سیستم فاضلاب شهری، استفاده از زمین­های شور و قلیایی و آب­های شور در کشاورزی و ... وارد عرصه کار شوند. همچنین فارغ التحصیلان این رشته می­توانند در برنامه­ریزی و هدایت امور اجرایی پروژه­های آبیاری و زهکشی، تدریس در دبیرستان­های کشاورزی و نیز در کارهای آزمایشگاهی آموزشکده­ها و دانشکده­های کشاورزی در زمینه آبیاری و زهکشی فعالیت نمایند.

موقعیت شغلی رشته علوم و مهندسی آب در ایران  

در کشور ما کشاورزی محور توسعه شناخته شده است و محور کشاورزی نیز آب است. پس باید در این زمینه سرمایه­ گذاری نمود. هر چند که در زمینه آب سرمایه­گذاری بسیار خوبی شده است و این سرمایه­گذاری نیز ادامه دارد. بنابراین فارغ التحصیلان این رشته بازار کار خوبی دارند و در آینده نیز بازار کار آن­ها بهتر خواهد شد. در حال حاضر نیز فارغ التحصیلان این رشته در بخش خصوصی، وزارت نیرو، وزارت جهاد کشاورزی، مهندسین مشاور آب و خاک، پیمانکاری­های مختلف و شیلات زمینه کاری دارند. 

دانش آموختگان این رشته پس از فراغت از تحصیل و اخذ مدرک کارشناسی می­توانند با حضور در دوره­های تجربی طراحی سیستم و گذراندن دوره دو ماهه موفق به دریافت مجوز طراحی یا طراحی و اجرا گردند و مستقلاً با تأسیس شرکت­های آبیاری و آبرسانی یا در غالب همکاری با شرکت­های کشاورزی و آبرسانی دیگر به طراحی یا طراحی توأم با اجرای سیستم­های آبیاری بپردازند.

سیمای رشته علوم و مهندسی آب در مرکز آموزش عالی کاشمر   

این گروه دارای 5 عضو هیئت علمی تمام وقت بوده و اولین گروه مصوب مرکز آموزش عالی کاشمر می­باشد که طی سه دوره 69 دانش آموخته تحویل بازار کار داده است. درصد قبولی دانش آموختگان این رشته در سه سال متوالی در کنکور سراسری کارشناسی ارشد بیش از 85 درصد بوده که بخشی از آن به صورت زیر بیان شده است:

دانشگاه تربیت مدرس 2 نفر، دانشگاه تهران 3 نفر، دانشگاه فردوسی مشهد 2 نفر، دانشگاه صنعتی اصفهان 3 نفر، دانشگاه شیراز 4 نفر، دانشگاه بیرجند 4 نفر، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری 3 نفر، دانشگاه رازی کرمانشاه 1 نفر، دانشگاه شهرکرد 2 نفر و ...

فعالیت­های علمی و پژوهشی، اجرایی و زیربنایی گروه علوم و مهندسی آب  

  • ارتباط علمی با دانشگاه صنعتی استانبول ترکیه در خصوص مباحث مربوط به تغییر اقلیم
  • ارتباط با اندیشکده سنجش از دور دانشگاه شهید بهشتی
  • همکاری با انجمن اقلیم شناسان ایران
  • همکاری با سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی
  • همکاری با شرکت­های مهندسین مشاور
  • برگزاری کارگاه­های آموزشی طراحی سیستم­های نوین آبیاری
  • برگزاری کارگاه­های آموزشی نرم افزارهای تخصصی رشته علوم و مهندسی آب
  • و ...