امروز دوشنبه 10 ارديبهشت 1403

همایش آموزشی _ انگیزشی خلاقیت و نواوری، استارتاپ و کارآفرینی در کاشمر برگزارشد

به همت مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز

همایش آموزشی- انگیزشی "خلاقیت و نوآوری"؛ "استارتاپ و کارآفرینی" درکاشمر برگزارشد.

همایش آموزشی- انگیزشی خلاقیت، نوآوری، استارتاپ و کارآفرینی درکاشمر به همت مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز با حضور دکتر رادمرد قدیری بنیانگذار کوچینگ کسب و کار در کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر در این همایش دکتر رادمرد قدیری طی سخنانی به بیان مطالبی پیرامون آشنایی با مفاهیم خلاقیت، نوآوری، استارتاپ و کارآفرینی پرداخت و گفت:

قبل از طرح هر بحثی در خصوص موضوع این همایش، ما باید ایده داشته باشیم و داشتن ایده نیاز به بررسی همه جوانب کار دارد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد و دانش آموخته انجمن بین المللی کوچینگ کسب و کار  گفت: موضوع اصلی در عملیاتی نشدن ایده های افراد این است که ما اغلب در برابر ایده های مان وارد قالب های ذهنی ای می شویم که به حل مسئله کمک نمی کند لذا اگر شرایطی را برای بحث موثر فراهم کنیم در پی طراحی ایده ای نو و بکر، برای تبدیل آن به محصول تدبیر می کنیم  و در این لحظه نوآوری صورت گرفته و در مرحله بعد باید به دنبال تجاری سازی محصول باشیم که عملاً این تغییرات نیازمند تغییرات نگرشی است.

وی افزود: گاه ما در زمان طرح یک ایده با امکان سنجی در ذهن خود، متوقف می شویم زیرا زوایای درونی ما در میان قالبهای ذهنی منفی شرایط تبدیل ایده به محصول را فراهم نمی کنند.

دکتر رادمرد قدیری به عنوان بنیانگذار کوچینگ کسب و کار در کشور در ادامه به بیان ویژگی‌های کوچینگ پرداخت و گفت: کوچینک با طرح سئوالات و شنیدن ایده های افراد صاحب ایده تلاش می کند فرد بهتر طرح خود را ببیند و سپس به دنبال عملیاتی کردن ایده اش برود.  وی با اشاره به اینکه میزان دانش افراد عامل موفقیت نیست بلکه برداشت و نگرش ها نسبت به موضوعات در موفقیت ما موثر است؛ اظهار داشت: افرادی که خود را شناخته و نسبت به احساسات و توانمندی های خود آگاهند و از درون خود شناخت لازم را دارند با قضاوت صحیح از خود مسیر موفقیت شان را به خوبی ترسیم می کنند.

وی  که نویسنده کتابهای کوچینگ و مالک بیش از پنج برند تجاری است؛ افزود: برای قضاوت صحیح نسبت به خود باید از داشتن نگرش منفی پرهیز کنیم، حضور در لحظه داشته باشیم و به ارزشمندی فرصتها توجه کنیم همچنین به دنبال اثبات خودمان برای دیگران نباشیم و تواضع فکری داشته باشیم تا درمسیر موفقیت بتوانیم گام برداریم.

به گفته او "کوچ" دوست شفیق و آگاهی است که از ما سوال می پرسد تا معیارمان را مشخص کند و در ادامه به ما کمک می کند تا معیارهایمان را اصلاح کنیم.

وی ابراز کرد: در کوچینگ، با طرف مقابل همدلی ایجاد می کنیم و از این همدلی برای پیشرفت بهره می بریم و خود را در ارتباط با شرایط خنثی مورد ارزیابی قرار می دهیم.

وی با اشاره به اینکه اولین ایده ها در افراد به دنبال رسیدن به این مطلب است که ای کاش یک دستگاهی(یا یک وسیله ای) ساخته می شد که ...افزود: با استفاده از تکنیک طوفان ذهنی می توان در مورد هر موضوعی ایده ای مطرح کرد و سپس به دنبال امکان سنجی برای تبدیل این ایده به محصول برآمد در این میان ممکن است انتقاداتی به ایده ما وارد شود اما باید در برابر این انتقادات به سمت گفتگوی ایده آل رفت و از توجه منتقدین به ایده  خود تشکر کرد.

دکتر رادمرد قدیری ابراز کرد: در کوچینگ وظیفه رشد افرادی که در زیرمجموعه ما هستند با ماست لذا باید فضای گفتگوی مناسبی ایجاد کرد زیرا در این فضاست که خلاقیتها بروز می کند و ایده ها شکل می گیرد.

وی با اشاره به اینکه هرحرکت کوچکی در جهت رشد حتی در مرحله طرح ایده موفقیت محسوب می شود، گفت: در گام بعدی باید بدانیم موفقیت بدون تغییر به دست نمی آید و  برای کسب هر موفقیتی ابتدا باید تغییراتی درونی و بیرونی ایجاد کنیم که به طور خاص تغییرات درونی در اولویت قرار دارد.

وی افزود: برای انجام تغییرمعمولاً موانعی وجود دارد لذا باید با جدیت وصبوری میزان اشتیاق و انگیزه درونی خود را افزایش دهیم ایده ای را انتخاب کنیم که ارزش داشته باشد تا پای آن بایستیم و برای فراگیر شدن آن تلاش کنیم با طی این روند می توان استارتاپ ها را به مرحله کارآفرینی نزدیک کرد.   

وی با تاکید براینکه خلاقیت ذاتی نیست و تا 85 درصد اکتسابی است؛ گفت: به همین دلیل برخی رهبران کاریزماتیک مهارتهایی را در خود پرورش می دهند که به موفقیت های بیشتر دست یابند و گرنه گاه حتی برخی افراد از همان 15 درصد خلاقیت ذاتی خود هم استفاده نکرده و آن را رشد نمی دهند.

دکتر رادمرد قدیری با اشاره به روش اسکمپر برای خلاق شدن ذهن یادآور شد؛ برای ایجاد ذهن خلاق باید خود را آماده کنیم و در این راستا باید فرصت نگرش متفاوت داشتن نسبت به موضوعات را برای خود فراهم کنیم و از موضوعات جایگزین استفاده کنیم، امکان ترکیب کردن مسائل را داشته باشیم و طراح کارگاه خلاقیت باشیم، از نظرات دیگران استفاده کنیم، نظرات خلاق را بگیریم اما قرار نیست الگو برداری کنیم چه بسا می توانیم با همفکری به ایده های بهتری برسیم.

وی با تاکید براینکه در کارآفرینی تنها ایده خوب کافی نیست باید به دنبال این باشیم که ایده مادر نهایت نواوری و خلاقیت با تبدیل شدن به محصول، بازار پسند باشد تا روند تجاری سازی را طی کند؛ تصریح کرد: برای رونق کارآفرینی ما باید خود را با نوآوری و خلاقیت درگیر کنیم تا مسیر موفقیت را با سرعت بیشتری طی کنیم.  

مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز در ابتدای این همایش طی سخنانی گفت: این مرکز به دنبال این است در راستای تحقق آرمانهای توسعه پایدار به عنوان یک مرکز قابل اطمینان برای حمایت و هدایت صاحبان ایده های نو، کارآفرینان و دانش آموختگان دانشگاهی به منظور تجاری سازی ایده ها و پژوهش های دانشگاهی جهت برآوردن نیازهای جامعه ایفای نقش کند.

دکتر مجید عاقل با اشاره به اینکه مرکز ثقل فعالیت بسیاری از اندیشمندانی مثل گالیله، نیوتن و .. نوآوری بوده است؛ افزود: هر کدام از ما در هرکجایی که هستیم می توانیم با نگاه  نوآورانه به محیط پیرامون خود، تحولاتی فردی و اجتماعی را شاهد باشیم.

وی با بیان اینکه مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز از سال 95 مجوز فعالیت خود را به عنوان مرکزی زیرمجموعه مرکز آموزش عالی کاشمر اخذ کرد؛ گفت: در پی مساعدت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری این مرکز با در اختیار گرفتن فضایی با زیربنایی بالغ بر 550 مترمربع و تجهیز آن در زمینه ارائه خدمات حمایتی و مشاوره ای، کمک به ایجاد و توسعه حرفه های جدید توسط کارآفرینان در قالب واحدهای نوپای فعال صاحب ایده در حوزه های فناوری های پیشرفته و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری،  زمینه حضور موثر و مستقل دانش آموختگان دانشگاه ها و ایده پردازان در صحنه توسعه اقتصادی و فناورانه در سطوح ملی و فراملی کشور را با حمایت سایر دستگاهها فراهم نموده است.

وی با اشاره به اینکه همواره مخترعان وصاحبان ایده های برتر دغدغه عدم حمایت مالی را دارند؛ گفت: این مرکز به دنبال برنامه ریزی جهت اخذ تسهیلات مالی و اعتباری مناسب از صندوق پژوهش و نوآوری است تا دغدغه صاحبان ایده را به حداقل برساند.

در این همایش به سه نفر از شرکت کنندگان برگزیده که ایده های خود را در قالب ایده‌شو برای عموم تشریح نمودند، با رای حضار موفق به دریافت جایزه شدند.

دسته مطلب: