امروز پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403

نقش آفرینی عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر در تدوین دستورالعمل "روشهای برآورد تبخیر در شرایط اقلیمی ایران" 

یک دستاورد دیگر برای مرکز آموزش عالی کاشمر، توسط  دکتر میثم مجیدی عضو هیات علمی گروه مهندسی آب این مرکز در تدوین دستورالعمل "روشهای برآورد تبخیر در شرایط اقلیمی ایران" حاصل شد. 

 دکتر  مجیدی استادیار گروه مهندسی آب مرکز آموزش عالی کاشمر، در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر گقت:  در قالب طرح تحقیقاتی با وزارت نیرو، به صورت مشترک با اساتید و پژوهشگران برجسته کشور، در تدوین دستورالعمل "روشهای برآورد تبخیر در شرایط اقلیمی ایران" به عنوان پژوهشگر و نیز مدرس کارگاه آموزشی تبخیر، نقش آفرینی نموده ام. 
وی افزود: این دستورالعمل که با حمایت مالی دفتر استانداردها و ضوابط طرح های وزارت نیرو تهیه شده است، اکنون در انتظار انتشار و ابلاغ به کل کشور است.
گفتنی است؛  در تدوین این ضابطه، دکتر مجیدی که از متخصصین و محققین نام آشنای کشور در زمینه تبخیر محسوب می شود، نقش کلیدی داشته و در کارگاهی آموزشی که برای مدیران و کارشناسان حوزه آب و کشاورزی کل کشور از وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو به منظور آموزش و تبیین دستورالعمل تبخیر برگزار گردید، مدرس اصلی بود. مدیران و کارشناسان دفاتر مطالعات پایه شرکتهای آب منطقه ای سراسر کشور ، مدیران و کارشناسان آب و خاک سازمان جهاد کشاورزی کشور و نیز کارشناسانی از حوزه های ستادی وزارت نیرو و جهاد کشاورزی، شرکت کنندگان در این کارگاه آموزشی بودند. این کارگاه در 24 بهمن ماه، برگزار گردید و در ادامه، دستورالعمل فوق، به عنوان راهنمای جامعی در برآورد انواع تبخیر در کاربردهای مختلف به دستگاه های مختلف اجرایی توسط سازمان برنامه و بودجه کل کشور، ابلاغ می شود.
لازم به یادآوری است؛ دکتر مجیدی پیش از این سابقه انجام طرحهای تحقیقاتی و مطالعاتی برون دانشگاهی و همکاری های ملی و بین المللی ارزشمندی در حوزه آب، کشاورزی، امنیت غذایی و توسعه پایدار داشته است. این عضو هیات علمی، هم اکنون تدوین چند دستورالعمل و استاندارد ملی دیگر را نیز در کارنامه خود دارد که تدوین دستورالعمل اطلس منابع آب ایران، یکی از مهمترین طرحهای در حال انجام ایشان است. شایان ذکر است، پروفسور بهرام ثقفیان، دکتر مجتبی شفیعی و دکتر نجمه مجیدی، از دیگر محققین و دست اندرکاران تدوین دستورالعمل تبخیر به شمار می روند.

دسته مطلب: