امروز پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403

مرکز رشد کشاورزی کاشمر مجوز فعالیت گرفت

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: با پیگیریهای انجام شده ، موفق به اخذ مجوز مرکز رشد کشاورزی در این مجموعه دانشگاهی شدیم
 هادی معماریان درگفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل مرکز گفت: مرکز رشد کشاورزی مدیریت تخصصی دارد که با ارائه خدمات ویژه از ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید کارآفرینان پشتیبانی می‌کند و این پشتیبانی به منظور دستیابی به فناوری مبتنی بر اهداف اقتصادی دانش محور، در راستای برنامه راهبردی مرکز آموزش عالی کاشمر است.
وی با اشاره به پتانسیل‌های منطقه در حوزه کشاورزی افزود: اساسی‌ترین اهداف این مرکز ایجاد زمینۀ کارآفرینی و حمایت از نوآوری و خلاقیت نیروهای محقق جوان، کمک به رونق اقتصادی محلی مبتنی بر فناوری، ایجاد فضای لازم در گسترش و رشد واحدهای کوچک و متوسط دانش محور و فناور، بسترسازی برای ایجاد فرصت‌های شغلی به منظور جذب کارآفرینان و دانش‌آموختگان دانشگاهی، تولید، توسعه و تجاری‌سازی محصولات و فناورانه قابل ارائه به بازار است.
معماریان مطرح کرد: هر کدام از شهرستان‌های ترشیز شامل کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ دارای قابلیت‌های ویژه‌ای در بخش کشاورزی هستند به طوری که کوهسرخ دارای بزرگ‌ترین بادامستان دیم ایران است و شاهد تولید محصولات زراعی، باغی، کوهی و دارویی خاص در این شهرستان هستیم و بیش از ۳۵ نوع محصول زراعی و ۲۰ نوع محصول باغی در این شهرستان تولید می‌شود که همه این توانمندی‌ها می‌تواند قطار توسعه منطقه را در مسیر خوبی حرکت دهد.
وی عنوان کرد: شهرستان کاشمر نیز با ۲۰ هزار خانوار  بهره‌بردار  بخش کشاورزی، دارای ۱۲ هزار و ۷۰۰ هکتار کشتزار و ۳۲ هزار و ۴۰۰ هکتار باغ است و در این منطقه منیز کشت گیاهان دارویی نیز صورت می‌گیرد.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر اظهار کرد: شهرستان خلیل‌آباد با ۱۸ هزار هکتار اراضی باغی و زراعی حدود ۲۳۸ هزار تن محصولات دامی، زراعی و باغی تولید می‌کند که انگور، زعفران، انار و پسته از مهم‌ترین محصولات این شهرستان است و جنبه صادراتی دارند.
وی یادآور شد؛ شهرستان بردسکن با ۱۲ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی در سطح ۲۸ هزار و ۸۸۵ هکتاری کشتزارهای شهرستان فعالیت دارند و انجیر و انار و پسته منطقه جنبه صادراتی دارد و قطب تولید این محصولات در استان به شمار می‌رود.
معماریان گفت: با توجه به پتانسیل‌های موجود منطقه، به منظور دستیابی به اهداف حمایتی، مرکز رشد کشاورزی کاشمر خدمات خود را در قالب استقرار واحدهای فناور، فراهم آوردن حمایت‌های قانونی و حمایت مالی مطابق با ضوابط مندرج در قانون، ارائه مشاوره‌های تخصصی در راستای تبدیل ایده شرکت‌های مستقر در مرکز رشد به محصولات یا خدمات با قابلیت تجاری شدن، نظارت بر روند پیشرفت، رشد، ارزیابی مستمر دستاوردها با هدف افزایش کارایی و در نهایت نظارت بر تحقق ایده محوری ارائه می‌نماید.
 وی با اشاره به اینکه مراکز رشد در فرآیند۰ ایجاد، توسعه و تجاری‌سازی نوآوری نقش مهمی دارند؛ گفت: فواید دستاوردهای علمی باید در زندگی اقشار مختلف مردم اثرگذار باشد و منجر به ارتقای ارزش افزوده علم در جامعه شود.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر ادامه داد: مرکز رشد کشاورزی، فرصتی مناسب برای ارائه ایده‌های نوین در این بخش است، این مجموعه فضایی در راستای حمایت از نوآوران و استارتاپ‌های بومی در حوزه کشاورزی بوده و تلاش دارد در زمینه ایجاد کسب و کارهای با محوریت توسعه فناوری‌های این حوزه نقش آفرینی کند.
وی با بیان اینکه در مرکز رشد کشاورزی، فناوران و صاحبان ایده نظرات خود را بیان کرده و مورد محک قرار می‎دهند تا با استفاده از ایده‌های نو و تلاش برای تحقق آن‌ها زمینه تجاری‌سازی آن‌ها فراهم شود؛ به بحران کمی و نبود منابع آبی پایدار  اشاره کرد و گفت: این مرکز رشد تخصصی کشاورزی زمینه استفاده از ایده‌های فناورانه برای افزایش بهره‌وری خاک و آب را فراهم می‌کند.
 معماریان بیان کرد: تاکنون جای مرکز رشد تخصصی کشاورزی در منطقه که اقتصاد آن بر پایه کشاورزی است خالی بوده و اینک با اخذ مجوز مرکز، می‌توان بستر مناسبی برای ارائه مشاوره‌های علمی و فنی، آزمایشگاه و ایستگاه‌های تحقیقاتی که بخشی از ظرفیت‌های موجود است، فراهم نمود.
وی مطرح کرد: این مرکز در زمینه‌های مهندسی آب و آبخیزداری، گیاهان دارویی، عمل‌آوری و بسته‌بندی، زراعت، بیوتکنولوژی، فرآوری گیاهان دارویی، فضای سبز، مکانیزاسیون (اتوماسیون‌های گلخانه‌ای)، صنایع غذایی، کشاورزی، منابع طبیعی، خاک و آب، گیاه‌پزشکی، اقتصاد کشاورزی و توسعه روستایی و ... فعالیت می‌کند.

دسته مطلب: