امروز يكشنبه 9 ارديبهشت 1403

خبرگزاری فارس | استعداد و علاقه دانشجو باید تعیین‌کننده سطح علمی باشد نه تفاوت دانشگاه‌ها

  وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه تمام سرفصل‌ها و رئوس مطالب در کشور یکسان است، گفت: نباید تفاوت معناداری در آموزش و یافته‌های علمی دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، بلکه استعداد و علاقه دانشجویان باید تعیین‌کننده سطح علمی آنان باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمر، منصور غلامی در جلسه هم‌اندیشی روسا و اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌های کاشمر اظهار کرد: مراکز آموزش عالی تبعاً جزو فضاهایی است که در همه مناطق مورد اقبال و توجه ویژه قرار دارد، به‌طوری‌که هر مرکز آموزش عالی ابتدا جوان است و در ادامه رشد و توسعه پیدا می‌کند و بزرگ می‌شود، بنابراین بر اساس این فرآیند که سن و سال یک مرکز چقدر است، آینده‌ای برای آن در نظر گرفته می‌شود تا به آن دست یابد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه کثرت مراکز آموزش عالی در کشور باعث شده که این فرآیند هم با کندی پیش برود و گاهاً با تردید روبرو شود، یادآور شد: با توجه به اینکه آماری که سال‌های گذشته در خصوص تعداد مراکز آموزش عالی کشور منتشر می‌شد، در بسیاری مواقع نگران‌کننده بود، به‌طوری‌که اعلام می‌شد ما بیش از کشور چین مرکز آموزش عالی داریم و باعث می‌شد در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها تردید ایجاد شود.

وی بابیان اینکه شورای انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای مبنی بر ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور در پایان سال 94 تصویب و در سال 95 ابلاغ کرد و در آن از عبارات ادغام، تجمیع و انحلال اسم برده شده است، بیان کرد: در دو سال گذشته تمام تلاشمان را برای ساماندهی مراکز آموزش عالی کشور گذاشتیم تا فعالیت و اقدام طوری انجام شود که روح آن مصوبه در آن باشد.

غلامی ابراز کرد: آموزش عالی کشور در هر استانی باید به یک شبکه علمی با واحدهای متعدد تبدیل شود تا احساس تبعیض‌ها و احساس تعیین تکلیف کردن‌ها در یک جایی از بین برود و بپذیریم به‌عنوان واحدهای متعدد از مراکز آموزش عالی باید باهم کارکنیم، تقسیم وظیفه انجام شود تا با توجه به ظرفیت‌های هر منطقه این وظایف را جلو ببریم.

وی با تأکید بر اینکه آموزش همچنان محور اصلی فعالیت مراکز دانشگاهی ماست، خاطرنشان کرد: به نظر نمی‌رسد که روزی برسد که بگوییم آموزش را کنار بگذاریم و همه پژوهش انجام دهیم، بنابراین ضرورت دارد آموزش را به‌عنوان یک بستر لازم برای تربیت نیروی انسانی مورد توجه قرار دهیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اذعان به این مهم که بدنه کارشناسی کشور نیاز به نیروی انسانی تحصیل‌کرده دارد، ادامه داد: کشور ما افتخار دارد با فعالیت در سطوح تکمیلی توانسته تمام نیازهای کارشناسی از انواع رشته‌ها و تخصص‌ها را خودش تربیت کند.

وی با اشاره به رشد جایگاه علمی کشور در سطح بین‌المللی، افزود: ارتقا و رشد جایگاه علمی بخش مهمی از وظایف آموزش عالی است که مراکز و مؤسسات آموزش عالی این وظیفه را برعهده‌ دارند.

غلامی بابیان اینکه در راستای اجرای  شبکه علمی در کشور باید موضوع کیفی‌سازی و مأموریت گرایی در مراکز آموزش عالی مدنظر قرار گیرد، گفت: هر دانشجویی که وارد مرکز آموزش عالی می‌شود در واقع باید طوری آموزش ببیند که تفاوت معنا‌داری در یافته‌های آن نسبت به دانشگاه‌های بزرگ وجود نداشته باشد، بنابراین با توجه به این‌که تمام سرفصل‌ها و رئوس مطالب در کشور باهم یکی است باید تلاش کنیم  دانشجویان در یک سطح قابل‌رقابت آموزش ببینند تا استعداد و علاقه‌های افراد، تعیین‌کننده اختلاف باشد.

وی در ادامه یادآور شد: باورم این است که در مراکز جوان، اعضای هیئت‌علمی جوان به‌روزتر هستند و با داشتن اطلاعات علمی، توانمندی بیشتر، دسترسی بهتری به منابع علمی به‌روز دارند و از این حیث بهتر می‌توانند تدریس کنند، به همین دلیل این فرصت در مراکز علمی کوچک بیشتر است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بر مأموریت گرایی و شناختن نیازهای منطقه در مراکز آموزش عالی تأکید و خاطرنشان کرد: همه ما نباید یک مدل واحد را در مراکز آموزش عالی پیگیری کنیم و دنبال این نباشیم که به لحاظ وسعت، کثرت و تنوع رشته‌ها مانند دانشگاه تهران باشیم، چراکه در راستای مأموریت‌گرایی در دانشگاه‌های صنعتی موفقیت‌های زیادی به دست آورده‌ایم.

وی بابیان اینکه در آمار آموزش عالی در کشور هزار و 800 مرکز و دانشگاه اعلام می‌شود، ابراز کرد: در حال حاضر در وزارت علوم 85 دانشگاه، مجتمع و مرکز آموزش عالی دولتی داریم که با احتساب تعدادی دانشکده ذیل این دانشگاه‌ها، 125 ردیف بودجه داریم.

غلامی با اشاره به اینکه طی دو سال گذشته بر اساس یک مصوبه تعداد هزار و 300 مرکز زیرمجموعه دانشگاه علمی کاربردی را به 600 مرکز غیر وابسته به دولت کاهش دادیم، بیان کرد: قریب به 800 مرکز فعال زیرمجموعه دانشگاه پیام نور به 500 مرکز کاهش‌یافته است و دانشگاه آزاد نیز به دلیل کاهش جمعیت آمار دانشجو تعدادی از واحدهای آن تعطیل‌شده است.

وی با تأکید بر اینکه تمامی مراکز و واحدهای دانشگاهی باید استاندارد داشته و آن را رعایت کنند، ادامه داد: در حوزه پژوهش نیز جایگاه مطلوبی داریم، به‌طوری‌که امسال در رتبه‌بندی جهانی، جایگاه علمی دانشگاه‌ها، یک رتبه بهتر شده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه در حوزه فناوری‌ها نیز با رویکردی که در سال‌های اخیر شکل‌گرفته و  با شروع فعالیت مراکز رشد و پارک‌ها و تشکیل شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت‌های خوبی انجام‌شده است، ابراز کرد: بسیاری از یافته‌های علمی به یک فناوری و یا اطلاعات کاربردی ختم می‌شود که می‌تواند همراه یک استاد و تعدادی فارغ‌التحصیل جوان این یافته‌ها را کاربردی کنند.

وی با اشاره به اینکه شرایط تحریم، شرایط و فرصت خوبی برای بروز و ظهور استعدادهای علمی و نخبگان ایجاد کرده است، ادامه داد: گروه‌های علمی جوان امروز کارهایی انجام می‌دهند که بسیاری از مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی و اقتصادی را حل می‌کند و وابستگی را از بین می‌برد.

غلامی تأکید کرد: امیدواریم بعد از عبور از این سختی، یادمان نرود که دوباره به تجارت قطعه، دستگاه و فناوری روی بیاوریم، بلکه باید تلاش کنیم این ظرفیت را فعال نگه‌داریم تا این شرکت‌ها به کارشان ادامه دهند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین با اشاره به اینکه آیین‌نامه ارتقا در حال بررسی و اعمال تغییرات است، یادآور شد: اگرچه تفکیک و درجه‌بندی کار سختی است و در واقع خودمان ناخودآگاه  باید در آیین‌نامه، سطح‌بندی را ایجاد کنیم، اما قطعاً با اجرایی شدن این آیین‌نامه زمینه برای تشویق و تلاش بیشتر نیز فراهم می‌شود.

در این جلسه روسای دانشگاه آزاد و پیام نور و یکی از اساتید به نمایندگی از اعضای هیئت‌علمی مراکز آموزش عالی کاشمر به بیان دغدغه‌ها، درخواست‌ها و ارائه پیشنهاد‌ها در خصوص ارتقا و پیشرفت مراکز دانشگاهی، نگرانی و معیشت اساتید پرداختند.

گفتنی است وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که با بیش از دو ساعت تأخیر به کاشمر رسیده بود پس‌ازاین نشست، جلسه‌ای را با امام‌جمعه، فرماندار، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، رئیس و اعضای هیئت‌علمی مرکز آموزش عالی کاشمر بدون حضور خبرنگاران برگزار کرد.

منبع:خبرگزاری فارس

دسته مطلب: