امروز شنبه 8 ارديبهشت 1403

برگزاری برنامه های متنوع به مناسبت هفته پژوهش در مرکز آموزش عالی کاشمر

معاونت پژوهشی مرکزآموزش عالی کاشمراز برگزاری برنامه های متنوع به مناسبت هفته پژوهش در این مرکز خبر داد .

دکتر میثم عابدین پور در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر با اشاره به اینکه از ۲۳ الی ۲۹ آذرماه به عنوان هفته پژوهش و فناوری نامگذاری شده گفت: برنامه های هفته پژوهش و فناوری امسال با شعار "پژوهش اثربخش، فناوری ارزش آفرین و رونق تولید" برگزار می شود.

وی با بیان اینکه امروزه تمامی کشورهای توسعه یافته و یا در حال توسعه برای حفظ یا ایجاد بنیان های توسعه یافتگی و ارتقاء قدرت رقابت خود با دیگر کشورها، به علم و فناوری به عنوان محور اصلی فعالیت های خود توجه دارند و بودجه های کلانی را به فعالیت های تحقیقاتی اختصاص می دهند؛ افزود: بدون شک پژوهش دانش تولید می کند و کاربرد دانش در عمل، سبب توسعه می شود.

وی گفت: مسئولیت توسعه تحقیقات و تولید دانش بر عهده دانشگاه هاست که با توجه به امکانات، توانایی ها و تجارب علمی انتظار می رود آن ها این رسالت را به بهترین نحو به انجام برسانند و نقش های متعدد خود را در پاسخگویی به مسئولیت های ماهوی و اجتماعی خویش ایفا کنند.

عابدین پور اظهار داشت: حضور در سطح جامعه اعم از مسائل اجتماعی، صنعت و فناوری ایجاب می‌کند در برنامه‌های خود توانمندی‌ها را افزایش داده و با هم‌افزایی با سایر نهادها،این وظیفه ملی را به خوبی پیش ببریم که ضرورتاً علم و تجربه باید توأما لحاظ شود.

وی گفت: برنامه‌ریزی‌ها در مراکز علمی و پژوهشی باید با هدف رفع مشکلات در سطح جامعه صورت گیرد، به ویژه آن که ظرفیت‌های بزرگ علمی، فکری و تجهیزاتی در مراکز علمی منطقه موجود است که باید در راستای حل مسائل جامعه به کار گرفته شود چرا که برازنده نیست در منطقه ترشیز چندین واحد دانشگاهی فعال باشند اما برون‌دادهای علمی قابل توجهی نداشته باشند و در رفع مشکلاتی که گریبانگیر جامعه است نتوانند نقشی ایفا کنند.

معاونت پژوهشی مرکز آموزش عالی کاشمر در خصوص وضعیت بودجه پژوهشی مرکز اعلام کرد : در سال جاری با حمایت رییس محترم مرکز در حوزه پژوهش، پژوهانه (گرنت) ویژه ای در خصوص حمایت از طرح های پژوهشی کاربردی اختصاص یافت. بنابراین، کلیه اعضای هیات علمی مرکز با ارایه طرح های پژوهشی کاربردی در راستای کمک به حل مشکلات منطقه، مدیریت سبز و ... پس از تصویب طرح در شورای پژوهشی مرکز از این تسهیلات استفاده نمایند.

وی در ادامه به اهم برنامه های اجرایی به مناسبت هفته پژوهش سال 98 در مرکز آموزش عالی کاشمر اشاره کرد و گفت: برگزاری کارگاه های آموزشی شامل: مدل سازی تغییرات اقلیم با مدلSWAT ، روش هاي طراحي سيستم هاي نوين آبياري، معرفي منابع آنالين و وبسايت هاي كاربردي، معرفي ديكشنري هاي تلفن همراه و آشنايي با انواع ديكشنري هاي انگليسي، نوآوري در تدريس زبان، برگزاری جلسات سخنرانی با موضوع بهره وري آب و مديريت بازاريابي در زمينه كشاورزي، تغذیه و مکمل های غذایی، اكران فيلم آموزشي و انگيزشي سيستم باورها، همچنین برگزاری مسابقات مختلف توسط انجمن های علمی شامل: برج هیجان، مسابقات سازه هاي ماكاروني، نجات تخم مرغ، مسابقه اطلاعات عمومی به زبان فارسی و برگزاری مسابقه ریاضی، کش و کاوش و ، Pes از جمله برنامه هایی است که در هفته پژوهش امسال در مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار می شود.