امروز جمعه 31 فروردين 1403

زمین برای بهبود و احیای وضعیت، نیازمند همکاری تمام افراد جامعه است

پژوهشگر و فعال محیط زيست و عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: زمین برای بهبود و احیای وضعیت نیاز به همکاری و هماهنگی تمام افراد جامعه دارد.
دکتر سمیه گلدوی در گفتگو با روابط عمومی و اموربین‌الملل مرکز آموزش عالی کاشمر با اشاره به اینکه همزمان با روز جهانی زمین پاک، سازمان ملل «احیای زمین» را شعار روز زمین در سال 2021 تعیین نموده و سازمان حفاظت محیط زیست باعنایت به شرایط اقلیمی کشور، «احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار»را به عنوان شعار ملی امسال تعیین کرده است،هدف از گرامیداشت روز جهانی زمین پاک را ترویج حفاظت از محیط زیست و تشویق مردم برای انجام فعالیت‌هایی دانست که باعث بهبود وضعیت محیط و جلوگیری از تباهی بیش از پیش منابع طبیعی و زیست‌بوم‌ها می‌شود.
به گفته او اولین بار، در سال ۱۹۷۰ در پاسخ به بحران محیط زیست، روز ۲۲ آوریل مصادف با دوم اردیبهشت و هر چهار سال یک بار سوم اردیبهشت ماه، به عنوان روز زمین پاک انتخاب شد. این کار با هدف ارتقاء آگاهی و آموزش عمومی در مورد مسائل محیط زیست و ترویج فرهنگ حفاظت و پاسداری از زمین انجام گردید.
وی با بیان اینکه امروزه، زمین دستخوش مشکلات زیست‌محیطی بسیاری به دلیل سوء مدیریت¬های انسان در استفاده و بهره‌برداری از زیست‌بوم‌های مختلف سطح کره زمین شده است. سوءمدیریت بشر در استفاده از اراضی، نه تنها در برگیرنده نوع استفاده انسان از اراضی است بلکه میزان و نحوه استفاده از زیست‌بوم‌ها را شامل می‌شود. در واقع، مهم‌ترین دلیل تمام این معضلات، بهره‌بردای از اراضی بدون توجه به توان طبیعی سرزمین و معیارهای توسعه پایدار و در خور می‌باشد. عدم تعادل بین توسعه و توان ذاتی سرزمین منشا بروز انواع معضلات زیست‌محیطی است که علاوه بر وارد نمودن آسیب‌های گوناگون به زمین – به عنوان تنها زیستگاه بشر - انسان را با چالش‌های جدی بسیاری مواجه نموده است.
گلدوی گفت: در واقع، حرص و طمع انسان درکسب بیشترین منافع اقتصادی در استفاده از سرزمین، باعث شده در بسیاری از مناطق برداشت بی‌رویه و فراتر از حد توان ذاتی سرزمین انجام شود که نتیجه آن تخریب محیط و پیامدهایی نظیر انتشار گازهای گلخانه‌ای، گرمایش جهانی و تغییر اقلیم بوده است.
وی افزود: تغییرات اقلیمی نتیجه انتشار گازهای گلخانه ای است که آن هم فرایندی است که انسان در آن دخالت دارد. آلودگی هوا، گرمایش جهانی، آتش‌سوزی جنگل‌ها، تخریب زیستگاه‌ها، کاهش تنوع زیستی، تولید بیش از حد زباله و رهاسازی آن در طبیعت، بیابان زایی، جنگل‌زدایی، فرسایش خاک و از بین رفتن خاک‌های حاصلخیز، تغییر مسیر رودخانه‌ها، آلودگی منابع آب، افزایش بیماری های جدید و ناشناخته نظیر کروناویروس از جمله معضلات محیط زیستی هستند که امروزه انسان به دلیل بهره‌برداری غیراصولی از سرزمین با آن‌ها مواجه شده است.
وی با بیان اینکه سازمان ملل «احیای زمین» را شعار روز زمین در سال 2021 تعیین نموده و سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به شرایط اقلیمی کشور، «احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار»را به عنوان شعار ملی امسال تعیین کرده است؛ گفت: منظور از احیای زمین، بازسازی و احیای مناطق طبیعی است که در اثر فعالیت¬های انسان دستخوش تغییرات نامطلوب شده و دچار بحران‌های زیست محیطی نظیر آلودگی
‌های محیط زیست، تخریب زیست‌بوم و کاهش تنوع زیستی شده‌اند..
این پژوهشگر حوزه محیط زیست ابراز کرد :  در کشور عزیزمان، ایران به دلیل مشکلاتی که ناشی از عدم استفاده از سرزمین بر مبنای توان طبیعی آن، ایجاد شده و تغییرات اقلیمی که در سطح گسترده در کشور رخ داده، شعار روز زمین در سال 1400، «احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار» نامگذاری شده و امید است با تحقق توسعه پایدار و درخور در سرزمین گامی به سوی بهبود و احیای وضعیت زمین برداشته شود.
وی با تاکید براینکه ما به این سیاره بیش از آنچه این سیاره به ما نیاز دارد ، نیاز داریمغ گفت: بنابراین، برای محقق نمودن شعار «احیای زمین» و برای نجات زمین - که تنها زیستگاه ماست - بایستی با برنامه‌ریزی دقیق و مبتنی بر ویژگی‌های ذاتی سرزمین در راستای حل مشکلات و معضلات منطقه و بهبود وضعیت زیست‌محیطی آن اقدام نمود. 
گلدوی ابراز کرد: زمین متعلق به همه ماست و همه با هم با اراده ای راسخ باید برای احیای زمین و بازسازی طبیعت تخریب شده قدم برداریم.
وی گفت: از جمله کارهایی که برای احیای زمین می‌توان انجام داد عبارتنداز: کاشت درختان و افزایش فضای سبز، صرفه جویی در مصرف آب، صرفه جویی در مصرف انرژی، استفاده کمتر از ظرف یکبار مصرف، کاهش مصرف پلاستیک، انجام برخی از فعالیت¬ها و امور به صورت آنلاین و کاهش مصرف کاغذ، کاهش دوریز مواد غذایی، کاهش تولید زباله، تفکیک زباله از مبدا، خرید کالاهایی که دارای بسته بندی کوچکتر و کمتر هستند، خاموش نمودن کامل وسایل برقی از جمله رایانه‌ها هنگامی که از آن‌ها استفاده نمی‌شود، استفاده حداکثری از روشنایی روز، توجه به علامت استاندارد و برچسب مصرف انرژی، استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و پایدار، استفاده از مواد شوینده سازگار با محیط زیست بجای استفاده از شوینده‌های صنعتی، استفاده از دوچرخه و پیاده روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و همچنین استفاده از خودرو زمانی که تعداد سرنشینان خودرو زیاد است.
وی گفت: برای ما "هر روز، روز زمین" است. زمین برای بهبود و احیای وضعیت نیاز به همکاری و هماهنگی تمام افراد جامعه دارد و انجام این فعالیت‌ها را نباید صرفا متعلق به روز یا هفته خاصی در نظر گرفت بلکه در همه حال بایستی این موارد را رعایت نمود تا به هدف احیای زمین دست یافت.
عضو هیئت علمی مرکز آموزش عالی کاشمر با بیان اینکه انواع مختلفی از معضلات محیط زیستی در استان خراسان و منطقه ترشیز (شامل شهرستان های کاشمر، بردسکن، خلیل آباد و کوهسرخ) وجود دارد که از جمله موارد مهم آن به فرونشست زمین، فرسایش خاک، شور شدن خاک‌ها، بیابان‌زایی، ریزگردها، تغییرات کاربری زمین و تغییرات اقلیمی می¬توان اشاره نمود که پیامدهای حاصل از آن شامل کاهش اراضی تحت کشت، کاهش عملکرد محصولات زراعی، کاهش دسترسی به آب سالم، افزایش اثرات نامطلوب ناشی از تغییرات اقلیمی ، کاهش امنیت غذایی و در نهایت فقر اشاره نمود.
وی گفت: بهبود وضعیت منطقه و کاهش و کنترل این مشکلات محیط زیستی نیازمند عزم و اراده فعالین عرصه محیط زیست در منطقه و همراه ساختن مردم با خود در حل تنشهای زیست محیطی ذکر شده است. افزایش آگاهی‌های عمومی در زمینه محیط زیست و ارزش‌های آن و نهادینه‌سازی آن در اذهان عموم از مهم‌ترین راهکارهایی است که می‌تواند همراهی مردم را در تحقق آرمان "احیای زمین، افزایش بهره‌وری برای توسعه پایدار" در پی داشته باشد.
گلدوی افزود:  آموزش کلید همه کارهایی است که برای محیط زیست می‌توان انجام داد و انتقال دانش محیط زیستی به مردم و افراد علاقمند می‌تواند در طولانی‌مدت، تفاوت زیادی در نگرش و دیدگاه‌های محیط زیستی مردم و بهبود وضعیت زمین داشته باشد. همچنین، افزودن مطالب مربوط به محیط زیست و مباحثی نظیر تغییرات اقلیمی و اثرات آن در کتاب‌های درسی مدارس می‌تواند نقش مهمی در افزایش آگاهی‌های زیست محیطی از سنین پایین در جامعه داشته باشد.

دسته مطلب: