امروز جمعه 31 فروردين 1403

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر: وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند شناخت ظرفیت‌های این دو نهاد است

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر با گرامیداشت روز 27 آذر سالروز شهادت آیت ا... دکتر مفتح که به روز وحدت حوزه و دانشگاه نامگذاری شده گفت: وحدت حوزه و دانشگاه نیازمند شناخت توانمندی‌ها و ظرفیتهای هردو است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر، دکتر هادی معماریان در نشست هم‎اندیشی حوزه و دانشگاه طی سخنانی با اشاره به وجود زمینه‌های بسیار برای فعالیت‌های مشترک بین این دو نهاد، اظهار داشت: انجام کارهای مشترک پژوهشی، تبادل اطلاعات، تشکیل شبکه مشترک پژوهشی، اطلاع‌رسانی، مبادله استاد از جمله زمینه‌های ایجاد وحدت است.
وی با بیان اینکه متاسفانه عدم تبیین مفهوم وحدت، نبود همدلی و خوش‌بینی بین این دوقشر، عدم شناخت دقیق از خصوصیات و توانایی طرفین از جمله موانع وحدت حوزه و دانشگاه است ؛ گفت: تقویت هم‌افزایی و همگرایی این دو نهاد و تقویت وحدت آنها زمینه ای برای پیشبرد اهداف های انقلاب اسلامی و پیمودن موفقیت‌آمیز گام دوم انقلاب است.
وی افزود: با کاربردی شدن موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و خارج کردن موضوع از حالت نظریه، می‌توان در زمینه‌های مختلف وبه تناسب مسائل مبتلابه جامعه به آسیب‌شناسی مشکلات و چاره‌اندیشی جهت رفع آنها اقدام کرد.
در این نشست امام جمعه موقت کاشمر و رئیس حوزه علمیه امام صادق طی سخنانی با تاکید برضرورت وحدت بین حوزه و دانشگاه؛گفت: باید با درک نقاط مثبت این دو نهاد اهتمام ویژه برمباحث تخصصی پژوهشی داشت.
حجت الاسلام علی احدی با بیان اینکه در کاشمر سه حوزه علمیه ویژه برادران و دو حوزه علمیه ویژه خواهران فعالیت دارند که قریب 500 طلبه در آنها مشغول تحصیلند؛گفت: در حال حاضر صدها طلبه و مبلغ دینی در حوزه ها حضور دارند که می توان با مدارا و پرهیز از سیاست‌زدگی فضای علمی و تلاش برای تحمل نظر مخالف می توانند حلقه وصل با دانشگاهها باشند.
وی با اشاره به لزوم راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه و دانشگاه که مورد تاکید رهبر معظم انقلاب هم هست؛گفت: تا کنون نه در حوزه و نه دانشگاه‌های سطح منطقه این کرسی‌ها برگزار نشده وباید برای برگزاری آنها تلاش کرد.
حجت الاسلام احدی در ادامه از راه اندازی رشته تخصصی در حوزه علمیه کاشمر خبر داد و گفت: در گذشته درحوزه علمیه کاشمر دروس عمومی ارائه می شد که راه اندازی رشته تخصصی در حوزه علمیه کاشمر نوید بخش دستاوردهای بیشتری است.
وی افزود: برای وحدت حوزه و دانشگاه باید امور را بومی‌سازی کنیم و بدون انگ زدن، با سعه صدر و پرهیز از نگاه سیاسی به مسائل علمی کرسی‌های آزاد اندیشی را برگزار کنیم.
مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های ترشیز نیز در این نشست طی سخنانی با بیان اینکه مشکلات منطقه با مشارکت نخبگان حوزه و دانشگاه قابل حل است.
حجت الاسلام میثم خزایی اظهار داشت: باید از ظرفیت اساتید دانشگاه و حوزه و ارتباط آنها با بدنه اجتماع برای توسعه و تعالی منطقه بهره برد.
وی گفت:تلاش ما همدلی و هم‌افزایی این دو نهاد است و از ظرفیتهای مراکز دانشگاهی در راستای برگزاری کارگاه‌های مختلف توسط حوزه های علمیه و ارتباط ‌مستمر این دو نهاد و برگزاری نشست‌های هم اندیشی بین آنها می توان به نفع جامعه و رفع مشکلات منطقه استفاده کرد.