رئيس مرکز آموزش عالي کاشمر در گفتگویی به تشریح چالشهای نظام آموزش عالی کشور در دوران شیوع ویروس کرونا پرداخت.
دکتر هادي معماريان در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر گفت:همهگیری ویروس کرونا و ابتلا به بیماری کووید ۱۹ نظام آموزشی جهان را به شدت تحت تاثیر قرار داده و فعالیتهای حضوری مدارس و دانشگاهها را به تعطیلی کشانده، در ایران نیز نظام آموزشی کشور به شدت از این مسئله متأثر شده و با چالشها و البته فرصتهایی مواجه شده است.
وی با اشاره به چالشهای پیشروی نظام آموزش عالی کشور گفت: تعطیلی آموزش حضوری و در نتیجه عدم ارتباط موثر بین عناصر و ارکان دانشگاهی و آموزشی و فرهنگی با دانشجو،مشکل کیفیت فرایند یاددهی/یادگیری در آموزش مجازی یا الکترونیکی،مشکلات ایجاد شده در آموزش دانشجویان کم توان جسمی، شکاف دیجیتالی بین جوامع و گروههای مختلف و عدم دسترسی بخش زیادی از دانشجویان به زیرساختهای آموزش مجازی،تاثیر بسیار معنیدار کرونا بر منابع مالی و تخصیص بودجههای دانشگاهی، مشکلات مربوط به سرعت اینترنت و پهنای باند را می توان بخشی از این چالشها دانست.
به گفته او نگاه سنتی به آموزش و مقاومت در برابر شیوههای جدید و نوآورانه،مشکلات زیاد در نظام ارزشیابی الکترونیکی، تبعات حضور مستمر دانشجویان در خانه و ایجاد چالشها و مشکلات خانوادگی، از دسترس خارج شدن دانشجویان به عنوان یک رکن موثر در ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه، مشکلات ایجاد شده در روند پژوهشهای غیر دفتری اعضای هیأت علمی از جمله دیگر چالشهای پیش روی آموزش عالی محسوب میشود.
وی اظهار داشت: مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان یکی از مراکز دانشگاهی دولتی کشور و خراسان رضوي از تبعات همهگیری ویروس کرونا در امان نبوده و با چالشهای زیادی مواجه شده است. امّا مجموعه مدیریتی در این مرکز سعی نموده تا چالشهای ایجاد شده را به فرصتی برای نیل به اهداف عالیه مندرج در سند راهبردی خود تبدیل نماید.
وی با اشاره به اهم اقدامات انجام شده مرکز آموزش عالی کاشمر در دوران کرونا گفت: راهاندازی سامانه آموزش مجازی برخط (ادوب کانکت) (LMS) با امکان برگزاری 30 کلاس مجازی همزمان با ظرفیت 500 نفر و پشتیبانی کلیه کلاس های برخط (بهکارگیری هشت پشتیبان همزمان) (8 الی 20)، راهاندازی سامانه آزمون مجازی موودل و برگزاري امتحانات در بستر اين سامانه، اطلاع رسانی و ارسال کلیه اطلاعیههای آموزشی در سایت و کانالهای مجازی مرکز و انجام و بررسي کليه درخواستهاي دانشجويي و آموزشي از طريق پورتالهاي الکترونيکي، تجهیز کلاسهای آموزش مجازی (لب تاب، هدست و قلم نوری جهت افزایش کیفیت تدریس) ،پرداخت دو مرحله کمک هزينه اينترنت به دانشجويان، تهيه و تدوين فيلمها و مواد آموزشي جهت کار با سامانه آموزش مجازي جهت اساتيد و دانشجويان و تدوین شیوهنامه اجرایی بخشنامه 20 مادهای کرونا مربوط به معاونت آموزشی وزارت و تهیه و تدوین شیوهنامه برگزاری امتحانات مجازی بر اساس پیشنهادات معاونت آموزشی وزارت از جمله این اقدامات است.
وی با اشاره به برگزاری جلسات منظم شورای آموزشی و پایش مشکلات آموزش مجازی و برگزاری ترم تابستان بصورت کاملا مجازی (ثبت نام، دریافت مدارک و واریز شهریه دانشجویان بصورت کاملا مجازی) افزود: ضدعفوني کلیه سراهاي دانشجویي، سلف سرويس و… تا زمان داير بودن مركز، ابلاغ کلیه دستورالعمل های مربوط به ایام کرونا و ایجاد هماهنگی با حوزه آموزش،بهکارگیری روانشناس و کارشناس تربیتی جهت مشاوره رایگان به دانشجویان بصورت مجازی، برگزاری کارگاههای مختلف کاهش استرس، شناخت اثرات سوء مواد مخدر، کنترل خشم، ازدواج، زندگي در دوران کرونا، مسائل بهداشتي کرونا و مسابقات و کارگاههاي فرهنگي بصورت مجازي، انجام فرايند تسويه حساب غير حضوري دانشجويان در حوزه دانشجويي و آموزشي و راه اندازی سامانه الکترونیکی معاونت دانشجویی از جمله دیگر اقدامات انجام شده در دوران کرونا در مرکز آموزش عالی کاشمر است.
وی ابراز کرد : در این مدت ضمن اطلاعرسانی برگزاری کلیه کارگاهها، کنفرانسها و جلسات آنلاین آموزشي و پژوهشي، نسبت به تشکیل کانال اطلاعرسانی آیین نامهها و مصوبات شورای پژوهشی، انجام کليه روالهاي پژوهشي اعضاي هيات علمي در بستر سامانه LMS، برگزاري کنکور سراسري و سه آزمون سراسري ديگر با رعايت کامل پروتکلهاي بهداشتي، تعريف ساز و كار دوركاري پرسنل مركز در حوزه اداري و پشتيباني، تنظيم برنامه ضدعفوني فضاهاي مركز، لوازم، اماكن عمومي و انجام فرآيند ضدعفوني، حذف خدمات پذيرايي و تدارك و تهيه اقلام بهداشتي و تجهيزات ضدعفوني در مركز، حذف سرويسهاي مشترك رفت وآمد كاركنان و الزام ايشان به رفت و آمد با وسيله شخصي، حذف دستگاه انگشتي (لمسي) فرآيند ثبت ورود و خروج پرسنل ،حمايت از هسته اي نوآور در زمينه کرونا و توليد دستگاههاي ضدعفوني کننده اتوماتيک در مرکز نوآوري، برگزاري کارگاههاي آموزشي نوآوري و کسب و کار در بستر آموزش مجازي و سامانه LMS اقدام شده است.
دکتر معماریان اظهار داشت: به هر حال فرصت ايجادشده جهت راهاندازي و بهروزرساني سامانههاي الکترونيکي و تقويت اهداف عاليه دولت الکترونيک و نگاه جديد به آموزش عالي را بايد از برکات اين دوران دانست.
وی گفت: مرکز آموزش عالي کاشمر با توجه به داشتهها و توان در اختيار خود توانسته گامي مهم در اين راستا بردارد؛ هرچند تحقق کامل اهداف، نيازمند حمايت همهجانبه و بيش از پيش وزارت محترم علوم، تحقيقات و فناوري از اين مرکز نوپا و درحال توسعه است.