امروز جمعه 7 ارديبهشت 1403

باید نسل جوان به جای تفکر کارمندشدن به سمت کارآفرینی حرکت کند

مدیرمرکزنوآوری وشتابدهی ترشیز با بیان اینکه توسعه کسب و کار نیازمند تسهیل شرایط تولید و رفع موانع است؛ گفت: باید نسل جوان به جای تفکر کارمندشدن به سمت کارآفرینی حرکت کند.

دکتر مجید عاقل در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر با بیان اینکه در شرایط فعلی باید به سمت تغيير تفكر كارمندشدن به سمت كارآفرينی حرکت کنیم گفت: يكی از اهداف مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز همین امرمهم است .

وی افزود: با برنامه‌ریزی انجام شده و فراهم نمودن زيرساخت‌های مناسب در منطقه، توجه ويژه‌ای به توسعه كسب و كار و خدمات برای اشتغالزايی شده هرچند در این مسیر مشکلاتی وجود دارد.
عاقل اظهار داشت: ما به دنبال اجرای برنامه‌های ترويجی با سرعت بيشتری هستیم هرچند کرونا باعث کندی  در روند کارها شده ولی در نظر داریم با فراخوان از صاحبان ایده‌های برتربتوانيم نسل جديد دانش آموزان دبيرستانی و دانشجويان را ترغيب كنيم به جای تفكر كارمند شدن به سمت كارآفرينی بروند.
وی با تاكيد بر توسعه روحيه كارآفرينی گفت:در تلاشيم تا فرهنگ كارمندپروری را به فرهنگ كارآفرينی تغيير دهیم.
مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز در بخش ديگری از سخنان خود به مشكلات حوزه تولید در شهرستان اشاره و ابراز کرد: در شهرستان فضاهای متعدد بلااستفاده ای در بخش دولتی و مردمی وجود دارد که می‌توان آنها را تحت شرایطی سهل به مشاغل خرد خانگی سپرد تا ضمن استفاده بهینه از این فضاها بتوان زمینه یک کسب و کار کوچک را ایجاد کرد.

مدیر دفتر ارتباط  صنعت با دانشگاه مرکز آموزش عالی کاشمر با تاکید براین که برای برطرف نمودن موانع تولید در شهرستان نیاز به تشکیل کارگروه تسهیل اشتغال است تا در کنار کارگروه رفع موانع تولید بتواند در این مسیر شرایط را تسهیل نماید؛ گفت: مشكل اصلی در منطقه ترشیز این است که از پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های موجود کمتر استفاده می‌شود که امیدواریم با پيشرفت‌هايی كه در حال انجام است و با توجه به فعالیت هسته‌های نوآور و حمایت ویژه از آنها بتوانیم در رونق اقتصاد منطقه با فعالیت‌های دانش بنیان اقدام کنیم.

وی گفت: در شهرستان حدود 100نفر به‌طور تمام‌وقت و نيمه‌وقت با  هسته‌های مستقر در مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز همكاری دارند كه اين اشتغال‌زايی در مدت یک سال اخیر صورت‌گرفته‌است.
وی با اشاره به اینکه  در مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز 10هسته نوآور فعالیت دارند؛ابراز کرد: برنامه‌ریزی، سازماندهی و هماهنگ نمودن افراد، تجهیزات و فضای فیزیکی،اداری، آزمایشگاهی و کارگاهی) به منظور دستیابی به اهداف مرکز،تهیه برنامه‌های ترویجی برای توسعه نظام نوآوری شامل برگزاری رویدادهای علمی و اجتماعی، برگزاری کارگاه‌ها، سمینارها و فراهم کردن مجموعه‌ای از برنامه‌های آموزشی تخصصی مستمر و حمایت از ایجاد هسته‌های اولیه نوآوری و کارآفرینی و نظارت بر عملکرد آنها و حمایت از ایده‌های کسب وکار و نوآوری از طریق فراهم کردن فضا و تسهیلات لازم جهت نوآوران و کارآفرینان بالقوه، مربی‌گری، برنامه‌های پیش‌حمایتی، فراهم‌کردن دسترسی به منابع مالی اولیه و سرمایه‌گذاران مرتبط  از جمله ماموریت‌های مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز است.

"مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز" سال ۱۳۹۵ مجوز فعالیت خود را اخذ کرد و به عنوان زیرمجموعه مرکز آموزش عالی کاشمر با مساعدت معاونت علمی و فناوری نهاد ریاست‌جمهوری ادامه فعالیت داد.
این مرکز علمی مجهز در فضایی با زیربنای ۵۵۰ مترمربع، زمینه ارائه خدمات حمایتی و مشاوره‌ای، کمک به ایجاد و توسعه حرفه‌های جدید توسط کارآفرینان در قالب واحدهای نوپای فعال صاحب ایده در حوزه فناوری‌های پیشرفته و اهداف اقتصادی مبتنی بر دانش و فناوری، حضور مؤثر و مستقل دانش‌آموختگان دانشگاهی و ایده‌پردازان را در صحنه توسعه اقتصادی و فناورانه در سطوح ملی و منطقه‌ای فراهم کرده‌است.

دسته مطلب: