امروز پنجشنبه 9 فروردين 1403

مشارکت در طرح کاشت 1216 اصله نهال به یاد 1216 شهید شهرستان کاشمر

همزمان با هفته منابع طبیعی در روز 16 اسفند، جمعی از دانشجویان مرکز با حضور دبیر شورای راهبری سبز دانشگاه و مدیر گروه علوم و مهندسی آب ، کارشناس امور فرهنگی و اجتماعی و جمعی از کارکنان دانشگاه در پارک جنگلی سید مرتضی (ع) در طرح کاشت 1216 اصله نهال به یاد 1216 شهید شهرستان کاشمر شرکت نمودند. در این طرح که توسط سازمان شهرداری شهرستان کاشمر برگزار شد، شهردار محترم، رئیس اداره منابع طبیعی، سمن‌های زیست محیطی منطقه ترشیز و گروه های مردمی حضور داشتند.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر در حاشیه این مراسم دبیر شورای راهبری سبز دانشگاه و مدیر گروه مهندسی آب این دانشگاه طی سخنانی هدف از برگزاری این برنامه را نهادینه کردن اهمیت و ارزش درختان و فضای سبز برشمرد. توسعه فضای سبز با کاشت نهال و نگهداشت آن‌ها که باعث ایجاد پوشش درختی مناسبی در سال‌های آتی خواهد شد مزایای زیادی را برای شهروندان و ساکنین منطقه خواهد داشت. از جمله مزایای درختان می‌توان به تامین اکسیژن، بهبود کیفیت هوا (با جذب آلاینده‌ها و ذرات گرد وغبار)، بهبود آب و هوا (با ایجاد میکروکلیما و ترسیب کربن)، حفاظت از آب و حفظ خاک منطقه، کنترل سرعت باد و حتی تغییر جهت حرکت آن، ایجاد محیطی برای استراحت و کسب آرامش روحی و نیز حمایت از حیات وحش و تنوع زیستی اشاره نمود. درختان همچنین دمای هوا را کاهش داده و شدت گرمای ناشی از اثر گلخانه ای را با کاهش سطح دی اکسید کربن در اتمسفر، کاهش می‌دهند.

دکتر سمیه گلدوی افزود: با توجه به نقش درختان در بهبود کیفیت زندگی و رفاه انسان، نامگذاری هفته‌ای به عنوان هفته منابع طبیعی فرصت مناسبی را برای توسعه فضای سبز و آگاهی بخشی به عموم جامعه در مورد ارزش‌های منابع طبیعی و محیط زیست ایجاد نموده است. به گفته او نهادینه شدن فرهنگ کاشت و نگهداشت درختان و ارتقای آگاهی عمومی نسبت به اهمیت و جایگاه طبیعت، راهگشای حفظ منابع طبیعی به عنوان گنجینه ملی و بهبود رفاه، سلامت و کیفیت زندگی جامعه است.