امروز جمعه 10 فروردين 1403

رییس مرکز اموزش عالی کاشمر: تلاش 7500 نفر ساعت کار برای برگزاری همایش ملی پنبه در کاشمر

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر و دبیر همایش روز جهانی پنبه گفت :برای برگزاری همایش تاکنون بیش از 7500 نفر ساعت کار انجام شده است.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر ، دکتر هادی معماریان خلیل آباد در همایش ملی روز جهانی پنبه که در کلشمر برگزار شد ؛ گفت : استان خراسان رضوی رتبه نخست سطح زیر کشت پنبه را در کشور دارد.
هادی معماریان بیان کرد: مرکز آموزش عالی کاشمر پیشرو در آموزش، پژوهش و ظرفیت سازی جهت استقرار تفکر هم بست آب- غذا – انرژی و ارایه رویکرد خشک زیست بوم در بستر توسعه پایدار است.
وی رسالت اصلی این مرکز را در حل مشکلات منطقه‎ همگام با تفکرات نوین، تولید علم و ارتقاء توان توسعه مبتنی بر نوآوری، مسئولیت پذیری در قبال ماموریت‎های منطقه‎ای و محلی ، ظرفیت سازی و تربیت نیروی انسانی ماهر با اتکاء به ارزش های اسلامی – ایرانی و مبانی اقتصاد مقاومتی دانست.
معماریان بیان کرد: پنبه و زراعت آن جزء محصولات اقتصاد مقاومتی قرار گرفته است، در همین راستا باید کنترل آفات و بیماری‎ها و توسعه مکانیزاسیون برداشت پنبه، شرایط افزایش عملکرد، افزایش بهره‎وری آب، کاهش هزینه‎ها و کسب در،مد مناسب برای کشاورزان را فراهم
وی ادامه داد: با بهینه سازی الگوی کشت کشاورزی که در استان خراسان رضوی توسط محققان اقتصاد کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد انجام شده پنبه از نظر مزیت نسبی جزء 10 محصول اول استان قرار گرفته که پس از بهینه سازی مساحت، رتبه پنجم سطح زیرکشت را می‎تواند به خود اختصاص دهد.
معماریان گفت: براساس پژوهش‎های صورت گرفته و با توجه به فاکتورهای اقلیمی، توپوگرافی، خاک شناسی و نیاز آبی بیش از 48 درصد منطقه ترشیز شامل شهرستانهای کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن که جزء مهمترین شهرستانهای کشت پنبه در استان خراسان رضوی هستند در رده عالی، خیلی خوب و خوب برای کشت پنبه قرار گرفته است.
وی همچنین اشتغال بیش از 92 درصد مردم منطقه در کشاورزی و دامپروری، سابقه کشت فراوان پنبه در منطقه طی سال‎های نه چندان دور و آشنایی کشاورزان با این محصول، وجود یکی از مهمترین ایستگاه‎های تحقیقات پنبه کشور در کاشمر، وجود کارخانه لینترگیری پنبه و پنبه پاک کنی در کاشمر و تربت حیدریه، وجود و توسعه صنایع نساجی پیشرفته در بردسکن، وجود کشت و صنعت انابد تحت پوشش آستان قدس رضوی و تجربه بالای این کشت و صنعت در تولید پنبه، وجود مراکز آموزش عالی در حوزه کشاورزی در منطقه و حضور مرکز نوآوری ترشیز بعنوان مأمن نوآوران و مخترعان و خلاقان در حوزه های مختلف کشاورزی و صنایع پایین دستی پنبه، هنرهای خلاق و صنایع دستی را از جمله دلایلی دانست که می‎شود این منطقه را به عنوان پایلوت و منطقه نمونه کشت پنبه تقویت کرد.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر با بیان اینکه بیش از ۵۰ نوع فرآورده مختلف از محصول پنبه به‌دست می‌آید که در صنایع مختلف کاربرد دارد، بیان کرد: پنبه از نظر اشتغال‌زایی و ارزش افزوده محصول بسیار حائز اهمیت است.

 
 

معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی در این همایش گفت: با بررسی صورت گرفته در سال 92 حدود 8 محصول 94 درصد واردات کشور را تشکیل‎ می‎دهد.
عباس کشاورز افزود: به نوعی وابستگی، امنیت غذایی، ارزی که از کشور خارج می‎شود و فرصت اشتغالی که از دست می‎دهیم به خاطر این هشت محصول است.
وی با اشاره به اینکه پنبه مثل شکر وگندم نیست که ما در بعضی از آنها هنوز وارد کننده هستیم، اظهار کرد: پنبه محصولی است که اسباب توسعه است و ایجاد ارزش افزوده می‎کند.
کشاورزی ادامه داد: پنیه یکی از چند محصولاتی است که تمام تکنولوژی‌های کشاورزی را دارد و این نشان می‌دهد باید به این محصول توجه کرد.

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل گروه سرمایه گذاری دماوند، معین اقتصادی منطقه ترشیز کهن در این همایش با تقدیر از کسانی که در برگزاری این همایش همکاری و همراهی داشتند، بیان کرد: بدون بروکراسی اداری، وزارت جهاد و سازمان جهاد کشاورزی در استان خراسان رضوی در برگزاری این همایش همکاری داشتند.
مجتبی صمیمی با تقدیر از فرمانداران شهرستانهای کاشمر، خلیل‎آباد و بردسکن، وزارت صنعت، معدن و تجارت و دیگر مسئولان و دست اندرکاران به خصوص مرکز آموزش عالی کاشمر و تیم اجرایی این مجموعه ابراز امیدواری کرد؛ این همایش که اولین همایش روز جهانی پنبه است موجب خیر و برکت برای برداشتن گام های استواری در راه رونق تولید و اشتغال تولید در بخش کشاورزی و زنجیره ارزش صنعت پنبه شود.
وی بیان کرد: باید از مزرعه تا سفره مردم این زنجیره گشوده و کشاورزان برکات این را در سفره خود ببینند.
وی با بیان اینکه در منطقه ترشیز تصمیم گیران مجموعه نساجی کاشمر مدرس، فولاد ترشیز جزء معین های منطقه قرار داردند، گفت: نساجی کاشمر مدرس زیر مجموعه اداره صمت بردسکن، معین اقتصاد

 
مقاومتی ششطراز شهرستان خلیل آباد و معین اقتصادی بخش مرکزی کاشمر است لذا گروه سرمایه گذاری دماوند که یکی از سهامداران است و گروه نساجی حرکت را آغاز کنند.
وی اظهار کرد:کارخانه نساجی 5 هزار سهامدارد که با فرازو نشیب هایی کار می کند، گفت: اخرین ماشین الات روز اروپا در کارخانه نساجی کاشمر مدرس نصب شده است.
وی بیان کرد: برنامه ریزی هایی برای توسعه اینده این واد در نظر است گفت: تمام تلاش و ظرفیت هرکدام از ما به اندازه وسع باید برای پیشرفت منطقه مورد استفاده قرار گیرد.
گفتنی است ؛ با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، و با همت گروه سرمایه گذاری دماوند، و شرکت نساجی کاشمر مدرس معین اقتصادی منطقه ترشیز کهن اولین همایش ملی روز جهانی پنبه در کاشمر برگزارشد همچنین نمایشگاه جنبی با ۲۰ غرفه با موضوع زنجیره تولید محصول پنبه دایر شد همچنین علاوه بر تجلیل از پنبه کاران برتر کشور در این مراسم از تمبر اختصاصی همایش ملی روز جهانی پنبه رونمایی شد.
 
دسته مطلب: