امروز شنبه 1 ارديبهشت 1403

رفع چالش های پیش روی شرکت‌های دانش بنیان در مسیر تجاری سازی محصول ضروری است

مدیر مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز رفع چالش های پیش روی شرکت‌های دانش بنیان در مسیر تجاری سازی محصول را ضروری دانست.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر ، دکتر مجید عاقل در حاشیه برگزاری سمینار تخصصی تجاری سازی محصول و ارائه به بازار در کاشمرکه به همت مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز اداره ميراث فرهنگي شهرستان و با حضورهسته های نوآور مستقردر مرکز وجمعی از فعالین در حوزه صنایع دستی شهرستان برگزار شد؛ با اشاره به اهمیت فعالیت شرکت های دانش بنیان در شرایط حساس کشور گفت: این سمینار با هدف ارائه راهکارها یی برای ورود محصول به بازار و توانمندسازی افراد در بحث پرزنت، بازاريابي و فروش محصول برگزار شد.
وی افزود: یک شرکت دانش بنیان به عنوان یک مجموعه حقوقی و با قرارگیری در یک ساختار اقتصادی–اجتماعی برنامه ریزی شده، شکل سازمانی می پذیرد و با استفاده از دانش، نیروی انسانی متخصص و ساختار پویای سازمانی به تولید محصولات و ارائه خدماتی با قابلیت های نوآوری، ثروت آفرینی و جهش زا می پردازد. لذا حمایت مادی و معنوی از این شرکت‌ها ضرورت دارد.
مجید عاقل اظهار داشت: با توجه به منویات رهبر انقلاب در راستای توجه به شرکت های دانش بنیان و اشتغال آفرینی معتقدیم؛ ارتقای دانش در حوزه تخصصی یک شرکت دانش بنیان، خود یک نوآوری در آن شرکت بوده و نتایج آن شامل ایجاد وجه تمایز در محصول، ارائه خدمت شرکت در سطح بازار هدف و ارتقای دانش بومی و بهبود سطح توسعه یافتگی در سطح ملی، مورد توجه است.
وی افزود: وجه تمایز شرکت‌هاي دانش بنیان، نوآوری در فرآیند و محصول است که اگر چه نوع خدمت به لحاظ اندازه آن کوچک است، اما سطح اثر آن وسیع و عنصر حیات آن دانش(تخصص علمی و مهارت علمی) است. از این رو علاوه برتولید محصول یا ارائه خدمت، تولید دانش و دانش افزایی هم به عنوان یک موضوع حائز اهمیت، مورد توجه است.
عاقل با اشاره به فعالیت 12 هسته فناور مستقر در مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز که اغلب آنها در مسیر دانش بنیان شدن قرار دارند؛ اظهارداشت: شرکت های دانش بنیان، شرکت ها و موسسات حقوقی هستند که با ایجاد کسب و کار دانش محور به منظور تبدیل پایدار دانش به ثروت تشکیل شده و فعالیت های اقتصادی آن ها مبتنی و همراه با فعالیت های تحقیق و توسعه در زمینه فناوری های نو و پیشرفته است و به توسعه اقتصاد دانش محور در جامعه کمک می کند.
وی با اشاره به چالش های عمومی تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان بر توجه ویژه به بخش بازاریابی و مالی شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: چالش های موجود بر سر راه تجاری سازی محصولات شرکت های دانش بنیان قوانین و مقررات، عوامل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، تکنولوژیکی، مالی، بازاریابی، اندازه بازار، منابع انسانی، ساختار سازمانی، دانش و مهارت هستند که به دنبال رفع این چالش‌ها هستیم.
وی مهم ترین موانع تجاری سازی را فقدان امکانات مالی جهت پشتیبانی و نبود پرسنل متخصص، بویژه پرسنل مورد استفاده برای فروش و ترفیع محصولات نوآوری با داشتن دانش فنی خوب عنوان کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی کاشمر نیز با اشاره به توانمندی شهرستان و ظرفیت هنرمندان منطقه در زمینه های مختلف افزود: حوزه صنایع دستی و سوغات اگر بخواهد در بازار ورود یابد بهتر نمود داشته باشد، نیاز به بهره مندی از ادبیات مناسب تجاری دارد و باید برای تجاری سازی محصولات اقدامات پرثمری انجام گیرد.
رضا یوسفی گفت: تجاری سازی از معرفی محصول و بسته بندی و ... تا تکنیک قیمت گذاری را شامل می شود که باید فعالان عرصه بازار با این ادبیات آشنایی داشته باشند.
وی اظهار داشت: هر لحظه بازار و ادبیات آن و سازوکار مناسب برای آن متفاوت می شود؛همانطور که در سال‌های درگیر کرونا مسیرهایی که فرد برای تجاری سازی طی می کرد عوض شد، لذا لازم است همه مشاغل، خود را با تغییرات بازار به روز کنند و داده های به روزی در بحث تجاری سازی داشته باشند.
یوسفی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته دوره های بسته بندی صنایع دستی و تجاری سازی صنای دستی و سوغات درشهرستان برگزار شد، ابراز کرد: این دست رویدادها برای هنرمندان و صنعتگران و حتی واسطه‌ها تاثیر خوبی دارد و تداوم این جریانات در راستای تقویت و دانش افزایی آنان نقش مهمی ایفا می کند.

گفتنی است؛ در این سمینار سجاد صالح پور مشاور و مدرس تجارت الکترونیک به بیان راهکارهایی درخصوص ورود محصول به بازار و توانمندسازی افراد برای فروش محصول پرداخت.

دسته مطلب: