امروز شنبه 1 ارديبهشت 1403

دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های منطقه ترشیز در مرکز آموزش عالی کاشمر افتتاح شد

طی مراسمی با حضور مسئول شورای استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی و مسئول  نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای آزاد خراسان رضوی دفتر این نهاد در مرکز آموزش عالی کاشمر افتتاح شد .

 مسئول شورای استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی در این مراسم با تاکید برارتباط بین حوزه و دانشگاه گفت: ارتباط  این دومرکز به ایجاد جامعه جوان سالم کمک می کند لذا ضرورت دارد دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها زمینه این ارتباط را فراهم آورد.
 به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر حجت الاسلام والمسلمین احمد ترابی دراین  مراسم  اظهار کرد: در بخشی از زمانها و مقاطع تاریخی بشر گرفتار تصوری شد که دانش بشری می‎تواند زندگی انسانها را مدیریت کند و دیگر نیاز به اندیشه الهی، معنوی و دینی نیست.
وی تصریح کرد: اگرچه در اواسط قرن 17 میلادی جامعه علمی مسیحی علیه کلیساها قیام کردند و به حاشیه راندند اما اکنون پس از گذشت سه قرن از آن ادعا در میان دانشمندان غربی، کسانی مدعی شدند که چرا دین را به کنار راندیم.
وی با بیان اینکه جامعه اسلامی از جدایی اندیشه دینی و اندیشه علمی آسیب زیادی دیده و اگر امروز خلا‎های مدیریتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دیده می‎شود به خاطر این جدایی است؛افزود: نباید گمان کرد که دوره دین و اندیشه دینی گذشته است، امروزه همان اندیشه دینی حتی صهیونیست را دارد تشویق و برای جهان برنامه ریزی می‎کند هرچند دینشان نادرست و تحریف شده، اما پشت این تحرکات همان اندیشه دینی وجود دارد.
وی پشتوانه اندیشه داعش را یک اندیشه دینی دانست و اظهار کرد: اگر اندیشه درستی پشت آن بود این تعداد نیرو و هزینه بسیاری که تاکنون شد می‎توانست جهان را مدیریت کند.
ترابی بیان کرد: اگر مدیریت و اداره جامعه بشری به دست اندیشه فقهی، عالم با تقوا بود جهان اسلام حرف اول را از نظر نیروی انسانی و منابع و ذخایری که دارد در دنیا می‎زد و جهان را تحت تاثیر قرار می‏داد.
وی با اشاره به اهمیت جایگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: کسی که بخواهد در دانشگاه فعالیت کند باید به آن اعتقاد داشته باشد، اگر بخواهیم جامعه دانشگاهی به سمت اهداف الهی حرکت کند و یا دینی شود باید مسئولان به اهمیت دانشگاه اعتقاد داشته باشند.
وی با تاکید بر اقامه نماز اول وقت در دانشگاه و حضور به موقع مسئولان در صف اول افزود: دانشجو نباید در دانشگاه احساس کند که بین علم آموختن و نماز خواندن فاصله است.
مسئول شورای استانی نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای خراسان رضوی مطرح کرد: در شرایط فعلی نیازمند جامعه و جوان سالم و انسان امیدوار هستیم و باید برای رسیدن به این اهداف با کمک حوزه و دانشگاه این فضا را ایجاد کنیم.
وی افزود: دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه نباید سلیقه سیاسی اعم از راست و چپ را ملاک قرار دهد زیرا این نگاهها فرسایشی است لذا باید برهم افزایی بیشتر بین نیروها تلاش و از پر رنگ کردن اختلافات سلیقه ای دوری شود.
وی نظارت بر دروس معارف را یکی از وظایف نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه دانست و افزود: نباید در دانشگاه از اساتیدی برای دروس معارف استفاده شود که توان لازم برای تدریس را ندارند و بیشتر جوانان را دین‎زده می‏کنند.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر  نیز طی سخنانی با بیان اینکه  منطقه ترشیز شامل شهرستانهای کاشمر، خلیل‌آباد، بردسکن و کوهسرخ با پتانسیل‎ جمعیتی بالای ۴۰۰ هزار نفر منطقه‌ای کهن با پیشینه درخشان علمی و فرهنگی است.
هادی معماریان افزود: بدون شک رشد و توسعه هر جامعه‎ای بدون توجه به علم، دانش و آموزش امکان پذیر نخواهد بود، یقیناً دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در این زمینه نقش کلیدی و اساسی ایفا می‎کنند.
معماریان اظهار کرد: منطقه ترشیز هم اکنون دارای هفت مرکز دانشگاهی شامل مرکز آموزش عالی دولتی کاشمر، دانشگاه پیام نور کاشمر و بردسکن، دانشگاه آزاد کاشمر و بردسکن، موسسه آموزش عالی جهاد دانشگاهی و دانشکده پرستاری با پتانسیل دانشجویی بیش از چهار هزار نفر دانشجو و مراکز حوزوی فعال علمی برادران و خواهران است.
وی مطرح کرد: بدون شک این حجم از فعالیت‎های علمی، آموزشی و دانشگاهی نیازمند برنامه‎ ریزی‎های فرهنگی مدون و پیشرو است که نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در این زمینه می‌تواند بسیار کمک حال دانشگاهیان باشد.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر عنوان کرد: بدون شک نقش نهاد رهبری در دانشگاه تنها معطوف به مسائل فرهنگی نیست، در دانشگاه با موضوعات و مشکلات بسیاری در زمینه مسائل بودجه‌ای و لجستیک و همچنین مسائل آموزشی و دانشجویی و توسعه آموزشی و پژوهشی مواجه هستیم.
وی افزود: دانشگاه‎های کوچک مشکلات زیادی در بحث توسعه رشته‎ها و جذب هیات علمی، تجهیز و به روزرسانی آزمایشگاه‌ها و مراکز نوآوری و رشد و بودجه‎های عمرانی و نگهداری فضاهای فیزیکی دارند.

معماریان تاکید کرد: حل تمامی مشکلات نیازمند کمک نهاد رهبری است، نهاد می‎تواند کمک بسیاری در جذب خیرین و در توسعه روابط بین سازمانها داشته باشد.
وی یادآور شد؛ ما به نهاد نگاه تنها فرهنگی نداریم بلکه نگاهی فراتر شامل عمرانی، آموزشی، پژوهشی و توسعه داریم، نهاد می‎تواند نقش مهمی در تدوین سند توسعه راهبردی دانشگاه‌ها و همچنین نقش جامع علمی کشور داشته و به توسعه عدالت آموزشی در استان کمک کند.
رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: متاسفانه گاهی اوقات دانشگاه‎های بزرگ و مادر استان این نگاه را نداشته و مشکلاتی برای دانشگاه‎های کوچک در جذب هیات علمی، دانشجو و توسعه رشته‎ها متناسب با نیازهای منطقه ایجاد می‌کنند.
امام جمعه کاشمر نیز در این مراسم اظهار داشت:نبود نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در شهرستان کاشمر را یکی از کاستی‎ها است  که خوشبختانه امروز شاهد رفع آن هستیم.
حجت الاسلام طباطبایی افزود: مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری باید زمینه ای فراهم کند  تاجوانان در راستای اصلاح و تزکیه قرار گیرند.
طباطبایی با اشاره به اینکه می‎توان ذخیره‎های اصیل انسانی را در همین دانشگاه‎ها ایجاد کرد، گفت: بدون شک فرصت دادن به جوانان باعث پیشرفت می‌شود.
در این مراسم که با حضور امام جمعه و فرماندار کاشمر و روسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی منطقه ترشیز و مدیران دستگاههای اجرایی حضور داشتند حجت الاسلام میثم خزایی به عنوان مسئول نهاد مسئول نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاههای منطقه ترشیز معرفی شد.

دسته مطلب: