امروز پنجشنبه 9 فروردين 1403

تمامی مراکز آموزش عالی کاشمر باید دغدغه رفع مشکلات منطقه را داشته باشند

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ایران نیوز آنلاین؛ عبدالرضا باقری، قائم مقام وزیر علوم در همایش توسعه پایدار با رویکرد توسعه پایدار و چالش‌های سرمایه‌گذاری منطقه ترشیز که به همت مرکز آموزش عالی کاشمر برگزار شد؛ گفت: به رغم وجود نارسایی‌های فراوان اما رویکرد توسعه و کمک به رشد و پیشرفت و توسعه پایدار مناطق به جد مورد توجه وزارت علوم است.

وی اظهار کرد: اینکه مرکز آموزش عالی کاشمر در منطقه‌ای کوچک به موضوع توسعه پایدار پرداخته است بسیار جای تقدیر دارد و این نشان می‌دهد آموزش عالی در حال وارد شدن به عرصه‌های اجتماعی است و علاوه بر تامین نیروی انسانی مورد نیاز کشور در خصوص مسائل پیرامون خود و پاسخگویی به نیازهای جامعه توجه دارد.

باقری بیان کرد: تقریبا همه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کوچک و بزرگ با برگزاری این ماموریت‌ها دارند به مسئولان دولت در راستای رفع مشکلات کشور کمک می‌کنند.

وی اظهار کرد: مراکز آموزش عالی سرمایه‌های ملی و جزء افتخارات کشور هستند امروز تعداد بسیاری از دانشگاه‌های بزرگ در رتبه بندی‌های جهانی حضور دارند و این جزء افتخارات کشور است.

قائم مقام وزیر علوم با تاکید براینکه باید دانشگاه‌های بزرگ کشور را به خاطر توسعه فعالیت‌های ملی و بین المللی و کوچکترها را به خاطر توسعه نیازهای منطقه‌ای و ملی توجه و حمایت کرد.

وی ادامه داد: انسان موجودی است که در کرات دیگر نیست و تنها در کره زمین زندگی می‌کند و نشان می‌دهد که از همه ظرفیت‌های موجود بی‌محابا استفاده کرده و می‌کند و امروز مخاطرات بسیاری را ایجاد کرده است.

باقری افزود: جمعیت جهان سالانه ۷۰ تا ۸۰ میلیون رشد می‌کند و این برای همه کسانی که در خصوص آینده کره زمین فکر می‌کنند نگرانی ایجاد کرده است.

وی در همین خصوص تاکید کرد: باید با استفاده از منابع موجود روی همین کره امکانات مورد نیاز، مایحتاج و نیازمندی‌های بشر را تامین کرد.

قائم مقام وزیر علوم بیان کرد: با توجه به اینکه جمعیت جهان در ۱۳ سال آینده به طور نگران کننده‌ای رشد خواهد کرد باید از آنچه این محیط را به خطر می‌اندازد پرهیز کرد.

وی گفت: متاسفانه منابع روز به روز دارد محدودتر می شود، جمعیت اکثر کشورها هر جا که سود داشته تولید، هرجا خواسته تخریب وهرچه خواسته را مصرف کرده است.

باقری عنوان کرد: متاسفانه امروزه به خصوص در دو دهه گذشته به دلیل توسعه تکنولوژی هیچ عرصه‌ای از طبیعت نیست که بشر در آن ورود نکرده باشد.

وی افزود: همواره به عنوان بشر آینده را داریم سرقت می‌کنیم و از منابع و تولید ناخالصی ملی را که برای آیندگان است از بین می‌بریم در حالی که به جای سرقت باید برای آیندگان ثروت تولید کنیم.

قائم مقام وزیر علوم بیان کرد: اینکه آیا خواهیم توانست تا ۱۳ سال آینده که دارد آفریقای دیگری به جمعیت کره زمین اضافه می‌شود غذا بدهیم یا نه از نگرانی‌های پیش روی بشر است.

وی گفت: هرچند اکنون سه میلیارد نفر در جهان از فقر غذایی رنج می‌برند اما در کشورهایی مانند آمریکا و کانادا سرانه مصرف غلات ۸۰۰ کیلوگرم و در ایران حدود ۲۰۰ کیلوگرم در سال است.

باقری اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در ده سال گذشته در جهان افتاد مصرف غلات برای سوخت‌های زیستی است به طوریکه در آمریکا، کانادا و برخی کشورهای اروپایی برای تامین سوخت خودرو از غلات، سوخت الکلی استفاده می کنند در حالی که جمعیت کشورهای جهان به شدت از کمبود تغذیه رنج می‌برند.

منبع: ایران نیوز آنلاین