امروز جمعه 10 فروردين 1403

انتقال مالکیت ساختمان فعلی مرکز آموزش عالی کاشمر به این مجموعه نوید توسعه را می دهد

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: ساختمان فعلی مرکز آموزش عالی کاشمر متعلق به فرمانداری شهرستان است و انتقال مالکیت آن به این مرکز برای توسعه شهرستان و افزایش تعداد رشته ها و جذب دانشجو و هیئت عملی بیشتر ضروری است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر، دکترهادی معماریان خلیل آباد در نشست پیگیری و امکان سنجی انتقال مالکیت ساختمان فعلی مرکز آموزش عالی کاشمر به وزارت علوم که با حضور نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی و فرماندار شهرستان طی سخنانی اظهار داشت: برای احداث پردیس مرکز آموزش عالی کاشمر، زمینی با موقعیت جغرافیایی خوبی تملک شده ولی با توجه به شرایط اقتصادی کشور و وضعیت تخصیص اعتبارات تا سه یا چهار سال آینده امکان تکمیل آن وجود ندارد لذا انتقال مالکیت ساختمان فعلی که متعلق به فرمانداری است به مرکز آموزش عالی می تواند مشکل ما را در نبود امکان ساخت کلاسهای جدید و توسعه فضای مجموعه مرتفع کند.

وی افزود: در سالهای اخیر توانسته ایم زمینه جذب هیئت علمی جدید را در این مرکز فراهم آوریم و برای رشته های جدید هم اسناد و طرحهای توجیهی آماده کنیم علاوه براین برای مرکز نواوری ترشیز هم با کمک مسئولان با موافقنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مکانی اجاره کرده و در حال تجهیز هستیم تا به عنوان شتاب دهنده کسب و کار فعالیت کند همچنین با رایزنی با پارک علم و فناوری برای راه اندازی مرکز رشد اقدام ومجوز آن به صورت مرکز اقماری در حال اخذ است. اما هروقت از هیئت امنا خواستیم به ما مجوز ساخت و افرایش فضا بدهد با توجه به اینکه ساختمان مرکز به لحاظ ملکی متعلق به فرمانداری است اجازه ساخت به ما داده نشده و توانسته ایم فقط سازه سبک در این مجموعه بنا کنیم که کفاف نیازهای ما در این مجموعه نیست به طوریکه الان سازه های سبک در حوزه علوم ورزشی احداث شده اما نیاز ما را برآورده نمی کند.

وی اظهار کرد: از سال 97 تا کنون تغییرات ساختاری در مرکز آموزش عالی کاشمر داشته ایم؛ چارت مصوب هیئت امنا را گرفتیم و مشکلات اداری و زیرساختی مجموعه حل و فصل شده و وزارت علوم هم از ما حمایت می کند و دیدگاه منفی اولیه برطرف شده به طوریکه پارسال 15 درصد افزایش جذب دانشجوداشته ایم وامسال هم همین روند را ادامه می دهیم اما در زمینه کلاس ها مشکل داریم و به دلیل عدم مالکیت بنا، هیئت امنامجوز احداث هشت کلاس جدید را به ما نداد و توصیه به اجاره بنایی در داخل شهر داشت که اجاره کردن ساختمان با توجه به پراکندگی فضاها توجیه اقتصادی و فنی ندارد.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمرتصریح کرد: پایه بوجه ای مرکز که در سال 90 گذاشته شده ضعیف است و کفاف هزینه های جاری و دانشجویی را نمی دهد این در حالی است که از یک طرف با افزایش تعداد دانشجویان مرکز،هیئت علمی جذب کرده ایم ولی نتوانستیم بطور کامل مطالبات آنها را بپردازیم.

وی اظهار کرد: تعلق این ساختمان به آموزش عالی منافع شهرستان به شمار رفته و خیرش برای کل شهرستان است لذا از مسئولان انتظار می رود تلاش کنند تا مالکیت این مجموعه به ما انتقال یابد تا بتوانیم ساختمان ها را توسعه دهیم وبراساس آن رشته های تحصیلی را افزایش داده و دانشجو بگیریم زیرا این پتانسیل در مجموعه مرکز آموزش عالی کاشمروجود دارد.

معماریان افزود: با توجه به اینکه قائم مقام وزیر علوم در سفر فرودین ماه خود به کاشمر قول دادند با رایزنی وزارت کشور و وزارت علوم مالکیت این مجموعه به دانشگاه منتقل شود و ما بتوانیم در این فضاساخت وساز کنیم امیدوارم این اتفاق هرچه سریع تر بیفتد به ویژه آن که ما تلاش می کنیم در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی دانشگاه، به جامعه وصل شویم وبا نشست ها و همایش ها به ویژه در حوزه آب و کشاورزی فعالیت های مثمر ثمری انجام دهیم به طوریکه امسال توانستیم همایش ملی توسعه پایدار را برگزار کنیم و برای شکل گیری ساختار دبیرخانه دایمی همایش توسعه پایدار در حال برنامه ریزی هستیم تا با همکاری سایر دستگاه ها در این زمینه اقدام کنیم.

وی ابراز امیدواری کرد: همان طور که خیرین شهرستان در حوزه آموزش و پرورش و سلامت به خوبی وارد می شوند ما هم بتوانیم از حضور خیرین در حوزه آموزش عالی بهره بباریم هرچند تا کنون به رغم آن که در مجموعه شهرستان به سراغ خیرین رفته ایم ولی خیران تلاشی برای نقش آفرینی در حوزه آموزش عالی نداشته اند.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی در این نشست گفت: زحمات زیادی در دوره های گذشته و اخیر آموزش عالی و همکاران این مجموعه متحمل شده اند و خیرین پای کار امدند و برخی فضاها ساخته شده هرچند زیبنده نیست لذا با توجه به اینکه حوزه روبه گسترشی است باید تلاش کنیم حوزه آموزش عالی به جایگاه واقعی برسد .

بهروز بنیادی افزود: اگرچه این فضا برای فرمانداری ساخته شده اما از نظر پدافند غیرعامل رد شد و با فرایند طولانی ای که شده؟ چند سالی است به صورت آموزشی درآمده تا فضای جدید فراهم شود اما با توجه به اینکه به این سرعت این فضا ساخته نمی شود ووزارت علوم آمادگی دارد نقل و انتقل و تهاتر انجام شود باید مسئولان استانی در این خصوص تصمیم بگیرند.

وی گفت: برای استفاده از سایت اداری خلیل آباد هم به بک مرکز تحقیقاتی و پژوهشکده انگور و مرکز رشد توسط مرکز آموزش عالی کاشمر رایزنی هایی شده که امیدوارم در استان تصمیمات خوبی اتخاذ شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان رضوی گفت: برمبنای سیاستگذاری عدم تمرکز توجه به شهرستانها ضروری است و امیدواریم بتوانیم با این سیاتگذاری زمینه توسعه را در شهرستانها محقق کنیم.

کوکب موسوی افزود: در سایت اداری خلیل آباد با توجه به درخواستها باید آموزش عالی برنامه عملیاتی خود را تدوین کند .

وی ابراز کرد: در سال گذشته اعلام شدسایت های اداری تا 70 درصد پیشرفت فیزبکی واگذارشوند و برای سایتهای بالای 70 درصد دولت تامین اعتبار کند ولی امسال چنین مکانیزمی اتخاذ نشده و برای تکمیل فضاهای اداری برمبنای مصوبه در قانون بودجه امسال در تبصره 12 آمده لذا برای تکمیل سایت های اداری اعلام شده باید از طریق فروش فضاهای مازاد شهرستان اقدام کنیم البته برای سایت اداری خلیل آباد با توجه به مصوبات قبلی باید مرکز آموزش عالی کاشمر برنامه عملیاتی خود را ارائه دهد تا مورد بررسی قرار گیرد.

موسوی گفت: برای موضوع ساختمان فرمانداری و واگذاری فضابه مرکز آموزش عالی کاشمر باید استاندار نظر نهایی را بدهند هرچند با بخشنامه اخیر وزات اقتصاد و دارایی این اجازه داده می شود که در راستای مولد سازی فضاها اقدام شود منوط به این که برنامه مشخصی وجود داشته باشد.

وی افزود: اگر به این نتیجه برسیم که به نفع شهرستان است با نگاه توسعه ای بدون تعصب قدم برمی داریم تا برای توسعه شهرستان از این فضا استفاده ببریم .

وی گفت: مرکز آموزش عالی باید برنامه خود را رائه دهد و ببینیم چه افقی در برنامه آن ها پیش بینی شده و بر این اساس و طبق قانون کار کنیم.

فرماندار کاشمر در ادامه طی سخنانی اظهار کرد: هرچند دیدگاه مرکز آموزش عالی دیدگاه توسعه ای است اما ما هم با محدودیت های بسیاری مواجهیم .

مسلم ساقی افزود: در حال حاضر بخشداری های ما یک اتاق دارند و همکاران در اتاق ها با محدودیت فضا مواجهند علاوه براینکه ما مهمان سرا نداریم و از فضای مرکز فرهنگیان استفاده می کنیم با این حال نگاه بخشی نداریم.

وی ابراز کرد: ما باید به طریقی تعامل کنیم که برایمان برد برد باشد و حوزه توسعه شهرستان و وضعیت فرمانداری را همزمان پیش ببریم زیرا فرمانداری هم به لحاظ فیزیکی و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری در مضیقه است با اینحال در مجموع اگر خرد جمعی تصمیمی بگیرد که این ساختمان به مرکز آموزش عالی واگذار شود ما پذیراییم.

فرماندار کاشمر افزود: در خواست مشخص مرکز آموزش عالی این است که مسئولان کمک کنند ساختمان دانشگاه احداث شود اما به دلیل طولانی بودن این فرآیند در شرایط اعتباری فعلی انتقال مالکیت ساختمان فعلی مدنظر است.

مسئول مرکز نوآوری ترشیز نیز در این نشست تاکید کرد : در یک سال اخیر کارهای خوبی در مرکز نوآوری انجام شده و در عمل این باور که دانشگاهها اتاق فکر پیشرفت و توسعه محسوب می شوند در شهرستان اتفاق افتاده است.

مجید عاقل گفت: مرکز آموزش عالی کاشمر به عنوان یکی از 9 شهر در کشور مجوز فعالیت مرکز نوآوری را در کاشمراخذ کرده و در سایه حمایت ویژه می توان به سمت نوآوری و شتاب دهی برویم کسب و کارهای نوین را برنامه ریزی کنیم .

وی گفت: اگرچه تا کنون نتوانستیم حرف نویی را تزریق و در صنایع خلاق ورود کنیم اما با برگزاری دو جشنواره اختراعات و ابتکارات در منطقه ترشیز 350 طرح بکر داریم که می تواند در سایه نگاه حمایتی درمنطقه شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: موافقتهای اولیه برای تجهیز مرکز نواوری ترشیز اخذ شده و این بستری است که می تواند به توسعه منطقه شتاب بخشد.

وی گفت:با توجه به اینکه رسالت استانداریهای و فرمانداریها رونق و توسعه منطقه است امیدواریم در بحثهای مختلف زیرساختی که مرکز آموزش عالی فعالیت دارد بتوانیم شاهد حمایت مسئولان باشیم.

در مرکز آموزش عالی کاشمر با تعداد 13 نفر هیئت علمی، 800 دانشجو در شش رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی مشغول تحصیلند که با توجه به سند آمایش مرکز قراراست تعداد رشته های این مرکز به 18 کدرشته برسد.