امروز پنجشنبه 30 فروردين 1403

از ظرفیت های حوزه و دانشگاه برای توسعه منطقه باید بهره جست

سرپرست مرکز آموزش عالی کاشمر بر لزوم بهره جستن از ظرفیتهای حوزه و دانشگاه برای توسعه منطقه تاکید کرد.

به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر دکتر امین حسینی در جلسه ای که به منظور هم افزایی انرژی بین مراکز دانشگاهی و حوزه های علمیه در دفتر امام جمعه شهرستان برگزار شد؛ طی سخنانی گفت: دانشگاه و حوزه های علمیه دو نهاد تولید علم در کشور هستند لذا مراودات علمی و همکاری های این دو نهاد باید جدی تر از گذشته باشد.

وی با تاکید براینکه همکاری و تعامل نهادهای علمی، به آنها توان و ظرفیت می دهد تا در مسیر تولید علم و نظریه پردازی گام بردارند، لذا تعامل عالمانه و سنجش گرانه می‌تواند زمینه ساز شکل‌گیری نوعی روش‌شناسی بومی گردد که بتواند بستر گفت و گو با دنیای جدید را فراهم کند و از اصالت و استواری لازم، برخوردار باشد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مأموریت مرکز آموزش عالی کاشمر محیط زیست و توسعه پایدار است و بحران آب از جمله مصایبی است که نه تنها منطقه ترشیز بلکه کشور با آن دست به گریبان است؛ گفت: می توان از توان و ظرفیت دانشگاه و حوزه در این موضوع استفاده کرد و بستر مشارکت جمعی را برای مقابله با بحران آب ایجاد نمود.

سرپرست مرکز آموزش عالی کاشمر اظهار داشت: به‌طور مثال نقش روحانیت در جلب مشارکت مردم در خصوص حفاظت از آب و پرهیز از اصراف آن و مقابله با بحران بی آبی یکی از موضوعاتی است که هم به حوزه فعالیتهای تخصصی اساتید حوزه مهندسی آب مربوط است و هم به حوزه علمیه ربط دارد و قطعا تبادل نظر در آن نتایج خوبی را به همراه خواهد داشت یا نقش حوزه علمیه در ارتقای صنعت یا کاهش آسیبهای اجتماعی جزء مباحثی است که می‌تواند در سایه ارتباط بین دانشگاه و حوزه به جامعه کمک‌ کنند.

دکتر حسینی افزود: با توجه به اینکه نگاه ما در راستای بالندگی مرکز آموزش عالی کاشمر ، توسعه رشته های علوم انسانی است از این منظر نیز باید ارتباط جدی تری بین دانشگاه با حوزه ایجاد شود .

وی گفت: در طول 4 دهه گذشته، مسیرهای مختلفی برای برقراری وحدت بین دانشگاه با حوزه طی شده اما باید از مرحله شعار خارج شویم و موضوع را عملیاتی کنیم و در این مسیر چنانچه موانعی وجود دارد برای رفع آنها اقدام نماییم.

وی تصریح کرد : حوزه و دانشگاه برای اداره کشور به هم نیاز دارند و لازم است حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها قدم‌های محکم‌تری برای رفع مشکلات امروز جامعه بردارند و تا زمانی که به این حوزه شعاری نگاه شود نمی توان از ظرفیت این دو مجموعه به نفع مردم استفاده کرد.