امروز جمعه 10 فروردين 1403

ارائه خدمات متنوع در مرکز علمی ارزیابی تندرستی مرکز آموزش عالی کاشمر

مرکز علمی ارزیابی تندرستی مرکز آموزش عالی کاشمر از آبان ماه سال ۹۷ شروع به کار کرد و افتتاحیه ی رسمی آن در بهمن ماه همان سال انجام شد و خدمات متنوعی در این مرکز علمی ارائه می شود.
هماخالق زاده دکترای تخصصی فیزیولوژی ورزشی با گرایش بیوشیمی و متابولیسم ورزشی، کارشناس ارشد مرکز علمی ارزیابی تندرستی مرکز آموزش عالی کاشمر در گفتگو با روابط عمومی و امور بین الملل مرکز آموزش عالی کاشمر به بیان گوشه ای از خدمات ارائه شده در این مرکز پرداخت.
وی گفت:  در این مرکزارزیابی ناهنجاری های عضلانی- اسکلتی با استفاده از ابزار تخصصی بررسی ناهنجاری های قامتی، مانند: صفحه شطرنجی، پدیسکوپ دوربین دار (برای سنجش وضعیت کف پا)، اسکولیومتر (بررسی اسکولیوز) و ... سنجیده می شود.
به گفته او برای بررسی شاخص‌های سلامت و آمادگی جسمانی، مانند: حداکثر اکسیژن مصرفی، استقامت قلبی-عروقی، توان بی هوازی و ... با دستگاه های سلامت و تندرستی اقدام می شود.
وی همچنین به ارزیابی ترکیب بدن (دستگاه بادی کامپوزیشن) در این مرکز اشاره و ابراز کرد: از تحلیل نتایج حاصل از این دستگاه که در مراکز علمی و آموزشی منطقه خراسان تنها در مرکز تندرستی آموزش عالی کاشمر موجود است، می توان میزان آب کل بدن، مواد معدنی، درصد بافت بدون چربی، عضلات، چربی زیر پوستی و احشایی، کد سلامت و ... را مورد ارزیابی قرار داد.
وی با اشاره به برگزاری کلاس های حرکات اصلاحی در این مرکز افزود: این کلاس ها به دو صورت خصوصی و نیمه خصوصی در مرکز آموزش عالی کاشمر و زیر نظر مربیان تخصصی و مدرس دانشگاه، به منظور رفع ناهنجاری های قامتی برگزار می گردد.
وی از  ارائه برنامه ورزشی و رژیم غذایی ورزشی توسط تیم علمی مرکز تندرستی آموزش عالی  خبر داد و گفت:طراحی و ارائه برنامه‌های ورزشی و رژیم غذایی ورزشی متناسب با نیاز افراد با توجه به نتایج حاصل از سنجش‌های دوره ای ترکیب بدن از دیگر خدمات قابل ارائه در مرکز تندرستی است.
 
وی با اشاره به گزارشی از کارکرد مرکز گفت: در زمنیه ارزیابی ناهنجاری اسکلتی در سال ۹۷ به تعداد 48  نفر اعم از ۲۷ پس رو 21دختر و در سال 98 به 169 نفر  شامل 22 پسر و 147 دختر خدمات ارائه شده است.
 
خالق زاده اظهار داشت:  در بخش دستگاه های سلامت و تندرستی در سال ۹۸ به 26 نفرآقای و 68خانم  خدمات ارائه شده است.
وی با اشاره به اینکه دستگاه بادی کامپوزیشن (ارزیابی ترکیب بدن) مختص افراد بالای ۱۷ سال است که در سال97 به 78 نفر شامل 31 آقا و 47خانم  و 25 سازمان و اداره و در سال 98 به  تعداد 175 نفر شامل 67 نفر آقا و 108 خانم  و 79سازمان و اداره خدمات دهی شده است.
 
وی گفت: کلاس های حرکات اصلاحی از تابستان ۹۸ شروع شد و تا اسفند ۹۸، ۱۱ دوره کلاس به شکل نیمه خصوصی و خصوصی برگزار شد و بیشتر افراد شرکت کننده در این کلاس‌ها دانش‌آموزان بودند.
به گفته او در این کلاس ها تقریبا ۴۵ نفر  خانم و ۲۲ آقا شرکت داشته که نتایج مثبتی در جهت اصلاح عارضه را به دنبال داشت.
 
به گفته او  در سال ۹۸ بالغ بر  ۴۳ برنامه رژیم غذایی ورزشی و ۶۵ برنامه ورزشی توسط تیم علمی مرکز تندرستی مرکز آموزش عالی کاشمر ارائه گردید.